Zdrowe kanapki

Zdrowe kanapki

Spożywamy je najczęściej i wielokroć najmniej przywiązujemy uwagę do tego, jakie składniki do nich dodajemy. A tymczasem kanapka może być zdrowym i pełnowartościowym posiłkiem.

Dagmara Osińska

Wybieraj zdrowe pieczywo

Zdrowe kanapki najlepiej przyrządzać na ciemnym, na przykład wieloziarnistym pieczywie. Taki rodzaj pieczywa podtrzyma energię naszego organizmu przez cały dzień. To smaczny i wartościowy składnik codziennej, zdrowej diety (zawiera dwukrotnie mniej tłuszczu, znacznie więcej błonnika, białka i żelaza). Zawartość magnezu i cynku jest nawet pięciokrotnie wyższa niż w białym pszennym pieczywie.

Z margaryną czy masłem?

Niezbędne w zdrowej diecie są margaryny z dodatkiem wysokiej jakości tłuszczy roślinnych. To one są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, niezbędnych w zdrowej diecie.

Dobrym rozwiązaniem są też różne smarowidła do pieczywa, mogą to być pasty, np. jajeczna z ryby wędzonej i chudego sera twarogowego, wszelkiego rodzaju twarożki albo pasztety sojowe lub warzywne.

Używaj składników o wysokiej wartości odżywczej

Kanapka z jajkiem będzie bogata w białko, witaminy i minerały. Przede wszystkim witaminy z grupy B oraz magnez i żelazo, tak bardzo potrzebne do podtrzymania energii naszego organizmu (i dziecka ) przez cały dzień. Do kanapek świetnie nadają się dodatki z podstawowych grup produktów (warzywa), takie jak: kukurydza, fasola, sałata, kiełki, papryka, pomidory. Kukurydza to przede wszystkim witaminy z grupy B oraz magnez, cynk i żelazo tak bardzo potrzebne do prawidłowej pracy naszego mózgu. To także źródło selenu. Fasola - źródło pełnowartościowego białka, zawiera duże ilości magnezu i kwasu foliowego, a oba te składniki są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania neuronów. Pomidory dostarczą witaminy C i A, a także dużej ilości potasu.

Kanapka z tuńczykiem będzie dla Twojego malca prawdziwą "bombą" odżywczą. To doskonałe źródło kwasów tłuszczowych omega 3.

Przygotowując kanapkę dla swojej pociechy nie zapominaj o serach - są one doskonałym źródłem białka, wapnia i fosforu, szczególnie warte polecenia są serki topione.

kanapki