Trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny

Naturalne aktywności ruchowe każdego człowieka angażują niemalże wszystkie stawy i mięśnie.Trening funkcjonalny jest po to byś poruszała się ze swobodą i gracją.

Niemowlę najpierw siada, potem raczkuje, wreszcie stawia pierwszy krok. Ty, już w życiu dorosłym, chodzisz, maszerujesz, biegasz, mocujesz się, czasem przepychasz czy podskakujesz.

Te ruchy są podstawą wszelkich czynności, jakie wykonuje człowiek przez całe życie.

Dlatego warto zadbać, aby nie sprawiały najmniejszych trudności i żebyś wykonując je nie czuła się zmęczona.

Z życia wzięte

Trening funkcjonalny ma swoje korzenie w rehabilitacji ruchowej. Jej celem jest usprawnienie aparatu ruchowego tak, aby pacjent po kontuzji lub operacji mógł wrócić do codziennych czynności i obowiązków.

Ćwiczenia w treningu funkcjonalnym dla osób po urazach, a także zdrowych ludzi, którzy chcą poprawić sprawność swojego ciała są bezpieczne i najczęściej wykonuje się je w domu bez specjalistycznego sprzętu. To jego wielka zaleta.

Podstawą treningu jest naśladowanie czynności wziętych z życia: wchodzenia po schodach albo gonitwy za uciekającym tramwajem. Nie znaczy to, że jest to trening tylko dla zwykłych ludzi.

Stosują go także sportowcy, wybierając jego wersje dla zaawansowanych, obfitującą w bardzo złożone ruchy i trudne ćwiczenia.

Masz być mocna!

Trening funkcjonalny ma za zadanie wzmocnić mięśnie tułowia (pleców, brzucha), nóg i pośladków. Przyzwyczaja je do wykonywania naturalnych ruchów bez większego zmęczenia i ryzyka odniesienia kontuzji.

W treningu funkcjonalnym bardzo często wykorzystuje się ćwiczenia z użyciem własnego ciężaru ciała, (pompki, przysiady, wykroki, podciągania na drążku, brzuszki, grzbiety) oraz ćwiczenia tzw. wielostawowe wykorzystujące do pracy całe ciało, (biegi, skoki).

Dla urozmaicenia można zastosować całą gamę przeróżnych przyborów takich jak: piłka lekarska, piłka szwajcarska, Bosu, gumy, skakanki, drabinki, materace, hantle czy gryfy.

Pożegnaj ból pleców!

Najważniejsze zadania treningu to poprawa stabilności całej sylwetki, poprawa balansu i koordynacji ruchowej, skorygowanie postawy, wzmocnienie posturalnych mięśni brzucha i pleców, co z pewnością zapobiega tak powszechnym w dzisiejszych czasach bólom pleców.

Zmniejszy także ryzyko kontuzji oraz przyczyni się do tego, że nasze pasje sportowe: narty, deska, golf będą źródłem czystej radości.

27.04.2009

 Foto:istockphoto.com