Rośnij duża, czyli dobroczynne działanie witaminy D

Rośnij duża, czyli dobroczynne działanie witaminy D

Chcesz mieć zdrowe zęby, elastyczne mięśnie i mocne kości? Koniecznie postaraj się o właściwą dzienną dawkę witaminy D. Dbając o jej stałą obecność w twoim organizmie oddalasz od siebie widmo osteoporozy. A osoby chore na stwardnienie rozsiane właśnie za pomocą witaminy D mogą złagodzić swoje dolegliwości.

Do odkrycia kalcyferolu, czyli witaminy D doprowadziły badania prowadzone na początku XIX nad groźną dziecięcą chorobą kości - krzywicą. Wtedy właśnie zauważono, że lecznicze działanie na to schorzenie ma promieniowanie ultrafioletowe oraz spożywanie tranu z dorsza.

Jako ciekawostkę można dodać, że kurację naświetlaniem promieniami słonecznymi jako remedium na krzywicę opisał już w 1822 roku polski lekarz i naukowiec Jędrzej Śniadecki.

Związek ten występuje w dwóch postaciach: jako witamina D2 i D3. Witaminy te dbają o twoje kości (w tym zęby) oraz mięśnie. Pielęgnują też włosy i strzegą przed osteoporozą. Dzieje się tak między innymi, dlatego, że kalcyferol wspomaga wchłanianie wapnia w jelitach.

Witamina D działa też przeciwbakteryjnie, przeciwzapalnie i przeciwgrzybicznie aktywując ludzki organizm do zwalczania m.in. bakterii gruźlicy.

Wspomaga również komórki szpiku kostnego wspierając leczenie chorób autoimmunologicznych, takich jak np. stwardnienie rozsiane (zauważono, że sezonowe braki witaminy D powodują zaostrzenie objawów tej choroby, a częsta ekspozycja na światło słoneczne w dzieciństwie obniża ryzyko zachorowania).

Witamina D jest także niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i właściwej przemiany materii.

Czym grożą niedobory witaminy D?

Niedobór witaminy D może prowadzić do różnego rodzaju deformacji kości, w tym przede wszystkim do krzywicy, osteoporozy oraz zaburzeń prawidłowego rozwoju zębów. Jej zbyt uboga dla organizmu dawka ma również wpływ na rozwój chorób mięśni (np. miopatii). Zaostrza także objawy stwardnienia rozsianego.

Inne możliwe objawy niedoboru witaminy D to m.in.: zapalenie spojówek, stany zapalne skóry, osłabieniem organizmu i zmniejszeniem jego odporności, pogorszeniem słuchu oraz zwiększenie się ryzyka chorób autoimmunologicznych, zwłaszcza cukrzycy typu I, czy raka pęcherza moczowego, piersi i jelita grubego.

Jak dostarczyć organizmowi witaminę D?

Wymagana dzienna dawka witaminy D wynosi około 10 μg (400 IU). Szukaj jej w mleku, tranie, drożdżach, maśle, śledziach, białku, jajach, serach i innych przetworach mlecznych.

Pamiętaj również o tym, że ludzki organizm sam produkuje tę witaminę pod wpływem kontaktu skóry z promieniami słonecznymi (podobno codzienna dziesięciominutowa „kąpiel słoneczna" w czasie letnich miesięcy daje zastrzyk witaminy D wystarczający na cały rok).

Ponieważ zazwyczaj dieta nie zawiera wystarczającej dawki kalcyferolu wzbogaca się nim niektóre produkty spożywcze. W Stanach Zjednoczonych i Europie są to na ogół mleko, jogurty, płatki śniadaniowe, sok pomarańczowy oraz margaryna.
Przedawkowanie witaminy D występuje rzadko i głównie przez podanie jej doustnie.

24.05.2009

foto:istockphoto.com