Jak wybrać dobrego trenera?

Jak wybrać dobrego trenera?

Chcesz schudnąć lub podreperować swoje zdrowie, poprawić kondycję czy wzmocnić lub rozbudować mięśnie. Dlatego potrzebny ci jest trener osobisty. Ale uważaj. Nie każdy jest profesjonalistą.

Dlaczego warto mieć osobistego trenera

Dobry trener pomoże zdecydować, jak najlepiej wykorzystać czas przeznaczony na trening, nauczy poprawnej techniki ćwiczeń, dobierze odpowiedni trening i skutecznie zmotywuje cię do wysiłku. Zadba nie tylko o skuteczność ćwiczeń, ale i o bezpieczeństwo. Jeśli nie wiesz jak ćwiczyć, jesteś znudzona dotychczasowymi treningami, potrzebujesz nowych wyzwań, cierpisz na dolegliwości zdrowotne, potrzebujesz wsparcia w czasie wysiłku, szukasz motywacji, przygotowujesz się do startu w zawodach, chcesz w domu realizować skuteczny program fitness - zatrudnij trenera. Jednak nie każdy trener spełni twoje oczekiwania. Lepiej wiedzieć zawczasu, który jest zawodowcem, a który chce tylko od  ciebie wyciągnąć pieniądze.

Jaki powinien być dobry trener?

  1. Ma odpowiednie wykształcenie - ukończył Akademię Wychowania Fizycznego lub specjalny kurs, firmowany przez renomowane ośrodki kształcące trenerów i instruktorów.
  2. Ma doświadczenie, zwłaszcza w prowadzeniu podopiecznych do celu, jaki ty sobie postawiłaś.
  3. Jest dobrym słuchaczem. Zawsze cierpliwie cię wysłucha i zrozumie, co masz mu do powiedzenia.
  4. Kontroluje postępy swoich klientów. Co jakiś czas poddaje cię testom, które pozwalają ocenić efekty treningu. W razie potrzeby wprowadza zmiany w programie treningowym.
  5. Jest sympatyczny. Jeśli masz z nim spędzać czas, nie powinien cię drażnić, ani irytować.

Pomyśl o zmianie, jeśli twój trener:

1. W czasie treningu z tobą nie poświęca ci całej swojej uwagi.

Powodem do niezadowolenia mogą być jego notoryczne rozmowy z innymi bywalcami lub pracownikami klubu, pogaduszki przez telefon, wiecznie nieobecne spojrzenie.

2. Nie reaguje na twoje spostrzeżenia i odczucia związane z treningiem.

Ćwiczenia z trenerem muszą polegać na współpracy. On układa dla ciebie program, a ty przekazujesz mu informacje, jak się czujesz w czasie ćwiczeń. Powinnaś oczekiwać komentarza do swoich odczuć i precyzyjnych odpowiedzi na pytania, które rodzi trening lub twoje samopoczucie w czasie wysiłku.

3. Diagnozuje twoje dolegliwości i kontuzje.

Trener powinien zajmować się twoim programem, samopoczuciem i sposobem, w jaki ćwiczysz. Może nawet cierpliwie wysłuchać informacji o twoim życiu prywatnym. Nie może natomiast zajmować się sprawami wymagającymi konsultacji z lekarzem (chyba, że sam ma wykształcenie medyczne). Nie powinien też namawiać cię do ćwiczeń, które sprawiają ci ból.

4. Zachowuje się nieodpowiednio.

Twoje kontakty z trenerem powinny mieć charakter oficjalny. Nie powinien z tobą flirtować, ani zachowywać się zbyt swobodnie. Jeśli opowiada ci o sekretach innych swoich podopiecznych, komentuje ich wygląd lub zachowanie, skąd będziesz wiedziała, że i twoja osoba nie stanie się tematem jego rozmów z innymi ćwiczącymi?

5. Oszukuje cię.

Opłacony godzinny trening ma trwać godzinę, a nie 50 czy 55 minut. Trener nie powinien też wystawiać ci rachunku za coś, czego wcześniej z nim nie uzgodniłaś.

6. Często odwołuje treningi lub notorycznie się spóźnia.

Sytuacje wyjątkowe mogą zdarzyć się każdemu. Z pewnością wyczujesz, kiedy trener cię unika, a kiedy po prostu nie mógł się z tobą spotkać.

7. Sprawia, że źle czujesz się w jego towarzystwie.

Kontakt z trenerem powinien dawać ci motywację i sprawiać przyjemność. Nie ma sensu spędzanie czasu z kimś, kto cię denerwuje, niepotrzebnie na ciebie krzyczy lub krytykuje. Swojego trenera trzeba nie tylko cenić, ale i lubić.

8. Namawia cię na stosowanie podejrzanych specyfików.

Nie ma nic złego w tym, gdy trener doradza ci przy wyborze suplementów diety, czy odżywek sportowych, zwłaszcza, gdy zapytasz go o opinię na ich temat. Jeśli jednak trener zaczyna przypominać akwizytora konkretnego produktu, powinno zapalić ci się w głowie czerwone światełko.

9. Stara się uzależnić cię od swojej osoby.

Treningi indywidualne nie powinny trwać w nieskończoność. Zwykle kończą się, gdy nauczysz się poprawnie ćwiczyć lub osiągnęłaś zaplanowany cel. Trener powinien pomóc ci uwierzyć w siebie i się usamodzielnić, a nie przywiązywać cię do siebie i wiedzy, którą dysponuje.

foto: Istockphoto.com