Bądź fit nie chodząc do fitness klubu

Bądź fit nie chodząc do fitness klubu

Czas pozbyć się obaw, że ćwiczenia wykonywane w domowym zaciszu nie przynoszą rezultatów. Jeśli zaopatrzysz się w kilka podstawowych akcesoriów, możesz wzmacniać mięśnie i kondycję tak samo skutecznie jak w fitness klubie.

Ale jak to zwykle bywa, takie rozwiązanie nie jest wolne od wad.  Nieważne z jakiego powodu zamierzasz ćwiczyć w domu zamiast w siłowni.

Ważne natomiast jest, abyś wiedziała, jak to robić, by twoje starania były owocne. Podstawową sprawą jest dobór rodzaju ćwiczeń do celu jaki sobie stawiasz.

Decydując się na poprawę kondycji - postaw na trening kardio

Najprościej jest wyjść z domu i biegać, maszerować, jeździć na rolkach, rowerze lub uprawiać nordic walking. Jeśli myślisz o treningu w domu, a nie na dworze, możesz kupić jedną z maszyn kardio, przeznaczonych do domowego użytku.

Koszt takiego urządzenia to wydatek od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Możesz wybierać między rowerem stacjonarnym, bieżnią, maszyną eliptyczną, czy tzw. suchymi wiosłami.

Najlepiej jest wybrać maszynę, na której będziesz lubiła ćwiczyć. Przy podejmowaniu decyzji o kupnie takiego urządzenia warto pamiętać, że będzie ono zajmowało trochę miejsca.

Zanim zdecydujesz się na konkretny model sprawdź, czy maszyna pracuje na tyle cicho, że jej hałas nie zatruje życia twoim współlokatorom i tobie oczywiście. Najtańszym i zajmującym najmniej miejsca urządzeniem, jest... skakanka. Może być zwykła, albo nieco bardziej nowoczesna, wyposażona w licznik.


Wybierając wzmacnianie mięśni i ujędrnianie ciała - zastosuj trening siłowy

W tym przypadku, zwłaszcza osoby początkujące, mogą zaczynać trening bez żadnego sprzętu. Jest wiele ćwiczeń, które jako obciążenie wykorzystują ciężar ciała ćwiczącego. Poszukaj ich w naszym portalu lub poproś o pomoc instruktora fitness.

Gdy wzmocnisz się na tyle, że pokonywanie masy ciała przestaje mięśnie męczyć, warto sięgnąć po hantle, gumy z uchwytami (tzw. tubingi) lub taśmy typu Thera-Band. Jeśli zdecydujesz się na hantle, nie żałuj pieniędzy na takie, których ciężar można regulować dokładając lub zdejmując obciążniki. Dzięki temu z łatwością dobierzesz ciężar do słabszych mięśni rąk jak i mocniejszych mięśni nóg. Zaletą gum i taśm jest to, że można z nich korzystać niezależnie od pozycji jaką przyjmujesz i kierunku ruchu, jaki chcesz wykonać.  

Doskonałym pomysłem jest też zakup piłki stabilizacyjnej, która nawet z najprostszych ćwiczeń potrafi uczynić nie lada wyzwanie. Jest to koszt od kilkudziesięciu, do stu kilkudziesięciu złotych. Rozmiar piłki należy dobrać do wzrostu. W tym celu należy usiąść na napompowanej piłce i sprawdzić, czy po oparciu stóp na podłodze, kolana uginają się do kąta prostego. Jeśli tak, rozmiar piłki jest odpowiedni. Im jesteś bardziej zaawansowana, tym mocniej powinnaś napompować piłkę. Jej zaletą jest to, że po spuszczeniu powietrza zajmuje bardzo mało miejsca, a wykorzystywana w treningu skutecznie wzmacnia mięśnie tułowia - brzucha i pleców, przyczyniając się do poprawiania postawy.

Do akcesoriów do treningu siłowego należą także wszelkiego rodzaju obciążniki, np. zakładane na kostki stóp, a także piłki lekarskie. Im więcej sprzętu będziesz miała do wyboru tym lepiej, bo mięśnie nie lubią nudy i warto czasem sprawić im niespodziankę, zmieniając nie tylko zestaw ćwiczeń, ale i akcesoria treningowe.

Do ćwiczeń w parterze, pilatesa i do jogi, przyda się mata. Do jogi stosuje się matę cieńszą i dłuższą i niż typowa mata fitness.

Stawiając sobie za cel odchudzanie, zastosuj oba rodzaje treningu: kardio i wzmacniający mięśnie

Pierwszy z nich skutecznie spali kalorie, drugi na stałe przyspieszy metabolizm. Aby trening w domu był skuteczny, musi być przede wszystkim regularny. Tylko w ten sposób poprawisz kondycję, schudniesz, ujędrnisz ciało, zminimalizujesz negatywne skutki stresu.

Jeśli jednak na poważnie myślisz o uzyskaniu wyraźnie zarysowanych mięśni lub chcesz wręcz rozbudować masę mięśniową, w pewnym momencie domowy sprzęt przestanie ci wystarczać. Będziesz potrzebować większych obciążeń, które znajdują się w fitness klubach.

Ćwicząc w domowym zaciszu rezygnujesz także ze spotkań z innymi ludźmi, które mogą być całkiem niezłą motywacją do treningu. Jeżeli jednak masz wybór: ćwiczyć w domu, albo wcale nie ćwiczyć, nie wahaj się i rób to w domu. Przy odrobinie wysiłku włożonego w wyposażenie domowej siłowni będziesz w stanie zmienić na lepsze swój wygląd, samopoczucie, a może nawet tryb życia!

23.04.2009

 Foto:istockphoto.com