12 sposobów na motywację do ćwiczeń

12 sposobów na motywację do ćwiczeń

Motywacja jest błogosławieństwem dla tych, którzy trwają w regularnym treningu, a jej brak, przekleństwem tych, którzy nadal sfrustrowani siedzą na kanapie. Jak ją odnaleźć i jak nie stracić? Oto najlepsze sposoby, aby obudzić i podsycać w sobie zapał do ćwiczeń.

Impulsów do rozpoczęcia ćwiczeń fitness może być mnóstwo. Mogą nimi być chęć schudnięcia, marzenie o jędrnym ciele, lepszej kondycji, potrzeba podobania się innym, albo konieczność poprawienia stanu zdrowia. Aby osiągnąć zamierzony cel, sam impuls nie wystarczy. Ponieważ efekty treningu nie pojawiają się z dnia na dzień i trzeba na nie poczekać przynajmniej kilka tygodni, bardzo ważne jest, by potrafić przez dłuższy czas podsycać w sobie ogień mobilizujący do działania i wytrwałości. Jak tego dokonać? Oto kilka niezawodnych pomysłów na odnalezienie motywacji i jej podtrzymywanie, a także najgroźniejsi jej wrogowie i sposoby ich pokonania.

1. Miej przed oczami cel. Jak najczęściej wyobrażaj sobie siebie szczupłą, silną pełną energii, zdrową, zadowoloną z siebie. W ten sposób zaprogramujesz umysł na dążenie do celu i będzie ci o wiele trudniej zrezygnować z osiągnięcia tej fantastycznej wizji.

2. Krytycznie oceniaj swoje marzenia. Bardzo ważne jest, aby dążyć do realnego celu. Jeśli twoja figura to typowe jabłko, nawet morderczy trening nie sprawi, że staniesz się posiadaczką talii osy. Jeśli jesteś typem gruszki, nie wypracujesz wąskich bioder i szczupluteńkich ud. Masz do zgubienia 20 kg? Nie planuj, że pozbędziesz się ich w 2 tygodnie. Wyznaczaj sobie realne cele, takie, których osiągnięcie będzie jedynie kwestią czasu.

3. Bądź rozsądna. Zaplanuj treningi tak, aby nie dopuścić do przetrenowania. Nieustający ból mięśni i ciągłe zmęczenie z pewnością nie pomogą ci wytrwać w regularnych ćwiczeniach.

4. Nie trać czasu na eksperymenty. Stosuj wypróbowane metody ćwiczeń i trzymaj się ich tak długo, jak przynoszą dobre efekty. Gdy zobaczysz, że twoje działania dają widoczne rezultaty, z łatwością wytrwasz w dalszych staraniach.

5. Słuchaj profesjonalistów. Trener fitness i dietetyk z pewnością wiedzą lepiej, co powinnaś zrobić, aby osiągnąć swój cel. Wypowiedzi użytkowników różnego rodzaju forów internetowych traktuj z przymrużeniem oka - to co można tam wyczytać często sprawia, że prawdziwym fachowcom od fitnessu i żywienia włosy jeżą się na głowie.

6. Opracuj strategie opanowania sytuacji kryzysowych. Zawczasu pomyśl o tym, co może stanąć na przeszkodzie realizacji twojego celu. Zastanów się też jak radzić sobie w takich sytuacjach. Dzięki temu będziesz miała gotowe rozwiązanie, gdy twoje obawy się spełnią.

7. Ćwicz dla siebie. Gdy chcesz schudnąć dla ukochanego lub zadowolić rodziców, masz mniejsze szanse, że wytrwasz i osiągniesz cel. To ty jesteś dla siebie najważniejsza! Dlatego znajdź powody, dla których sama chcesz lub powinnaś zacząć ćwiczyć. To nie takie trudne. Aktywność fizyczna ma mnóstwo zalet: pozwala lepiej spać, poprawia koncentrację, uwalnia od stresu, zwiększa apetyt na seks, budzi kreatywne myślenie, poprawia słuch, usprawnia pracę jelit, dodaje energii, ułatwia rozstanie z nałogami, odchudza i ujędrnia ciało, poprawia samoocenę, dodaje wiary we własne możliwości. Wybierz z tej listy coś, co ty sama dla siebie chciałabyś osiągnąć. Gdy będziesz trenować dla siebie, łatwiej wytrwasz w regularnych treningach lub na diecie.

8. Rób to, co lubisz. Nie ma sensu zmuszać się do robienia czegoś, czego nie lubisz i nie polubisz. Wybieraj takie sporty, rodzaje aktywności i ćwiczenia, które sprawiają ci przyjemność. Przestaniesz się wtedy zżymać na samą myśl o treningu i zaczniesz traktować go nie jako przykrą konieczność, ale okazję do zrobienia czegoś przyjemnego.

9. Obserwuj postępy. Każdy utracony kilogram, dla osób odchudzających się, to powód do radości. Ciesz się swoimi sukcesami, nawet tymi małymi, bo każdy z nich jest krokiem, który zbliża cię do celu.

10. Rób notatki. Zapisuj swoje samopoczucie po treningu. Opisuj przypływ energii, przyjemne uczucie zmęczenia i świadomość, że udało ci się zrobić coś dobrego dla siebie samej. Gdy poczujesz, że tracisz ochotę na ćwiczenia, przeczytaj te zapiski. Z pewnością zapragniesz ponownie poczuć się tak dobrze, jak po poprzednich treningach.

11. Spraw sobie strój sportowy, który będzie nie tylko wygodny i ładny, ale też taki, w którym nie będziesz czuła się skrępowana. Chodzi zarówno o wygodę jak i dobre samopoczucie.

12. Zmień sposób myślenia. Zastanów się nad tym, jakie zajęcia są dla ciebie najważniejsze, takie, które po prostu musisz wykonać. Gdy poprzestawiasz priorytety tak, żeby ćwiczenia były w grupie spraw najważniejszych, trudniej ci będzie z nich rezygnować. Świat się nie zawali, gdy powiesz koleżance, że na wspólne zakupy pójdziesz z nią innego dnia, bo na dzisiaj masz zaplanowany trening.

Foto:Istockphoto.com