10 kroków do rzucenia palenia

10 kroków do rzucenia palenia

Przynajmniej raz w życiu każdy z palaczy próbował rozstać się z nałogiem. Ale sęk w tym, by nie "rzucać", tylko rzucić - raz, a dobrze. To jest nie lada wezwanie, ale da się mu sprostać ...

1. Przygotuj psychikę

Odpowiednia motywacja to podstawa każdego naszego działania w każdej sferze. Spisz na kartce papieru wszystkie korzyści, jakie niesie za sobą zerwanie z nałogiem - czysta zdrowa cera, lżejszy oddech, wolny od zapachu papierosów, oszczędność (a papierosy systematycznie drożeją).

2. Podejmij decyzję spontanicznie

Decyzję o rzuceniu palenia podejmij szybko i w sposób niewymagający szczegółowych przygotowań. Na pewno jest to sposób skuteczny, ale (jak każdy inny) wymaga bardzo silnej woli i determinacji. Jednak nie tak straszny, na jaki wygląda, bowiem okazuje się, że blisko połowa ?palaczy" skutecznie zerwała z nałogiem właśnie w taki sposób, bez wcześniejszego planowania.

3. Zrób wielkie pranie

Pozbądź się z domu wszystkich atrybutów palacza - papierosów, popielniczek, zapalniczek. Zrób wielkie pranie - dotyczy to wszystkiego, co nasiąkło tytoniowym zapachem - zasłony, firany, wszystkie ubrania, tapicerkę na meblach domowych i samochodową.

4. Zajmij się czymś

Stałe zajmowanie się czymś, co nas wciągnie ?po uszy" jest bardzo pomocne, ponieważ pozwala nie myśleć o paleniu. Dlatego warto obmyślić sobie dzień pełen zajęć i bez papierosa. Większość palaczy ma największy problem z rękami (one też przyzwyczajają się do papierosa). Dlatego staraj się cały czas czymś je zająć.

5. Ćwicz

Ruch jest najlepszym naszym sprzymierzeńcem - nie tylko w rzucaniu palenia, ale tu szczególnie. Wysiłek fizyczny pomaga się zrelaksować, oczyszcza organizm z toksyn (szybko poczujemy się jak nowo narodzeni) i jednocześnie podnosi poziom serotoniny (hormonu szczęścia). A co może być bardziej pomocne, niż dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne jednocześnie?

6. Powiedz o tym wszystkim

Im większej ilości osób z otoczenia powiesz, że rzucasz palenie, tym więcej osób będzie cię wspierać i motywować. Jeśli w chwili kryzysu będziesz chciała sięgnąć po papierosa, jest więcej szans, że ktoś pomoże ci zrezygnować z tego pomysłu.

7. Żyj normalnie

To, że rzucasz palenie, nie oznacza wcale, że musisz wywrócić swoje życie do góry nogami i rozstać się z czynnościami, które towarzyszyły paleniu czy też skłaniały do sięgnięcia po papierosa. I tak, jeśli tylko brak papierosa ma spowodować, że zrezygnujesz z kawy czy lampki wina w towarzystwie znajomych, to najprawdopodobniej, wcześniej czy później sięgniesz po papierosa.

8. Zadbaj o dietę

Gdy paliłaś - nie miałaś ochoty na jedzenie, ponieważ nikotyna obniża apetyt i nie od dziś wiadomo, że kiedy odstawisz papierosy - apetyt ci wzrośnie, a wraz z nim waga, co niejedną z nas przyprawia o zawrót głowy. Zatem, warto wiedzieć kilka podstawowych zasad dietetycznych:

  • Jedz owoce i warzywa - są źródłem błonnika, dzięki któremu organizm szybko pozbędzie się toksyn i resztek nikotyny. Najwięcej błonnika mają jabłka, a oprócz nich - groch, fasola, cieciorka, gruboziarnisty chleb.
  • Ponieważ wraz z rzuceniem palenia wzrasta apetyty, staraj się, aby Twoja dieta była lekkostrawna i stymulująca procesy trawienne. Jedz więcej kasz (gruboziarnistych), buraczków, morele, śliwki.
  • Palacze z reguły cierpią na niedobory witamin (szczególnie C, B, E). Można uzupełniać te niedobory za pomocą witamin w tabletkach, jednak lepiej dostarczać je organizmowi za pomocą produktów żywnościowych. A zatem - owoce cytrusowe, brązowy ryż, soja, chleb razowy - powinny gościć na Twoim stole jak najczęściej.
  • Podbudować osłabiony system odpornościowy i obniżyć poziom cholesterolu pomogą ryby (zawierają kwasy omega - 3)
  • Chęć podjadania co chwila zaspokoisz rodzynkami, orzechami, pestkami (słonecznika lub dyni)

9. Jeśli sobie nie radzisz - skorzystaj z pomocy

Tak zwany głód nikotynowy pomogą przetrwać środki farmakologiczne - plastry lub guma do żucia. Aczkolwiek nie dostarczą emocji związanych z trzymaniem papierosa w ręku, ale przynajmniej zapewnią, że nie będziesz czuła dolegliwości związanych z odstawieniem nikotyny.

10. Znajdź własną drogę

Tak naprawdę sposobów na rzucenie palenia jest bardzo dużo, i niestety - żaden z nich nie będzie w stu procentach pasował do Ciebie. Dlatego każdy były palacz może opowiedzieć własną historię pożegnania nałogu. Co w tym wszystkim jest najważniejsze? Silna wola i wiara sukces - bez nich się nie da!

Zamiast papierosa - jabłko

  • Jabłka to kopalnia witamin, błonnika i innych substancji odżywczych wzmacniających układ odpornościowy.
  • Są skarbnicą węglowodanów prostych, które bardzo szybko przenikają do krwi i stanowią zastrzyk energii dla zmęczonego ustroju.
  • Składniki mineralne obecne w jabłkach to między innymi żelazo i potas, które mają właściwości odkwaszające, co jest szczególnie istotne dla palaczy.
  • Rola błonnika dla organizmu jest nie do przecenienia - wymiata on resztki pokarmowe i szkodliwe produkty przemiany materii, działa oczyszczająco - wiąże metale ciężkie, wolne rodniki i toksyny, a następnie usuwa je z organizmu.
  • Dzięki dużej zawartości błonnika zmniejszają uczucie głodu. To owoce zdecydowanie niskoenergetyczne. Średnie jabłko - o wadze 100 g - dostarcza zaledwie ok. 52 kcal.

foto: Goldfer/Dreamstime.com