Witamina E czyli pigułka piękna

Witamina E czyli pigułka piękna

Potocznie nazywana jest witaminą piękności. Zrobiła zawrotną karierę jako aktywny przeciwutleniacz i niemalże cudowna „pigułka młodości". Mowa o witaminie E, zwanej również tokoferolem.

Witaminę E odkryto dopiero w 1920 roku i niejako przypadkiem. Podczas badań laboratoryjnych naukowcy zauważyli, że niedobór jednej z substancji powoduje niepłodność u szczurów, a wzbogacenie o nią karmy przywraca tym zwierzętom płodność.

Ową substancję nazwano, zatem z grecka "tokoferolem" (w wolnym tłumaczeniu "wydać na świat młode"), czyli inaczej witaminą E i do dziś zaleca się ją przy leczeniu niepłodności, ponieważ przedłuża żywotność plemników.

Właściwa jej dawka poprawia także nastrój i regeneruje organizm. Ma też pozytywny wpływ na cerę dodając jej blasku, a skórze elastyczności.

Witamina E ważna jest również w profilaktyce chorób serca, nerek oraz anemii. Działa przeciwzapalnie i przeciwtrądzikowo oraz przyspiesza gojenie się ran. Zmniejsza blizny i obniża poziom złego cholesterolu.

Czym grożą niedobory witaminy E?

Niedobór witaminy E grozi ci zakłóceniem funkcjonowania i osłabieniem mięśni szkieletowych (dystrofią), rogowaceniem i wczesnym starzeniem się skóry oraz gorszym gojeniem się ran.

Może także powodować zaburzenia neurologiczne, osłabienie zdolności koncentracji, rozdrażnienie, niedokrwistość u niemowląt i małych dzieci, bezpłodność, pogorszenie wzroku oraz zwiększyć ryzyko chorób sercowo - naczyniowych.

Niedostatek witaminy E może również iść w parze z poważnymi zaburzeniami wzrostu. Ale szkodliwy jest także jej nadmiar.

Spożywana przez dłuższy okres w dawkach większych niż 1000 mg octanu α-tokoferolu na dobę u osób dorosłych może spowodować zmęczenie, bóle głowy, osłabienie mięśni, a także zaburzenia widzenia.

Gdzie znajdziesz witaminę E?

Dzienna dawka witaminy E wynosi ok. 20 mg (30 IU). Tokoferol organizmowi ludzkiemu może być dostarczony przez włączenie do diety tłuszczów roślinnych (olej lniany i słonecznikowy) lub bogatych w tłuszcze nasion.

I tu ważna informacja - oleje roślinne i oliwa tłoczone na zimno zawierają znacznie więcej witaminy E niż te produkowane przemysłowo.

Szukaj jej również w pieczywie razowym, kiełkach pszenicy, brokułach, jajkach i selerze, migdałach, orzechach włoskich i ziemnych, sałacie, kapuście, szprotkach, bananach oraz w mleku.

Na polepszenie przyswajania tokoferolu wpływają: witamina A, kompleks witamin B, witamina C, mangan, selen, fosfor oraz nienasycone kwasy tłuszczowe.

Natomiast czynnikami pogarszającymi jego wchłanianie są: światło, dopływ powietrza, siarczan żelaza, mrożenie, środki przeczyszczające, estrogen, hormony tarczycy oraz środki antykoncepcyjne.

24.05.2009

foto:istockphoto.com