Stres boli!

Stres boli!

Bóle głowy czy nawet migreny, kłopoty z cerą i gardłem, niestrawność, sztywny kark to dolegliwości związane z zawrotnym tempem życia w ciągłym stresie. Każdy z nas ma jeden albo dwa punkty zmniejszonej odporności, które zareagują mocniej na działanie stresu. Jakie to będą miejsca ciała czy narządy zależy od wrodzonej predyspozycji biologicznej oraz przebytych chorób.

Ból głowy

Przyczyny bólów głowy są bardzo różnorodne. Ze stresem związane są te bóle, przyczyną których jest nadmierne napięcie mięśni karku lub ich przykurcz. Bóle głowy pochodzenia mięśniowego mogą być też spowodowane koniecznością utrzymywania głowy w jednej pozycji, np. podczas pracy. Ale najszybszą reakcją na stres lub przykre przeżycia emocjonalne są bóle głowy tzw. naczyniowe, do których zaliczamy migrenę.

Masz migrenę, jeżeli twój ból głowy pojawia się nagle, obejmuje jedną połowę głowy, towarzyszy mu światłowstręt i nudności. Rozwinięciu się napadu możesz zapobiegać, przestrzegając zasad regularnego snu i regularnych posiłków, zwłaszcza nie pozostawaj długo na czczo, unikaj zaparć.

Niekiedy czynnikami prowokującymi migrenę są hałas, silne światło, długie oglądanie telewizji, wielogodzinne czytanie, długa jazda samochodem itp. Jednak nadmiernie długi sen i przesadny wypoczynek też mogą wyzwolić napad migreny.

Częstsze od migreny są uporczywe i nawracające bóle głowy, które nie mają charakteru napadowego. Rozwijają się one powoli, obejmują całą głowę lub lokalizują się w okolicach skroniowych, trwają kilka dni lub nawet tygodni.

Jeżeli usunięcie przyczyn nadmiernego napięcia psychicznego jest niemożliwe, to możesz sobie pomóc uprawiając sport, często przebywając na świeżym powietrzu, spacerując. Na miejsce urlopów wybieraj małe, spokojne miejscowości.

A co zrobić, kiedy już ból głowy czy migrena cię dopadnie? Ból złagodzi maseczka żelowa na oczy, którą przed nałożeniem włóż na kwadrans do zamrażarki. Kupisz ją w dobrze zaopatrzonej drogerii.

Dobrze ci zrobi ciepły napar z kwiatów pierwiosnka. Możesz też rozpuścić w szklance wody 10 tabletek Magnesium phosphoricum o potencji D6 i pić po łyku co dwie minuty. Sięgnij także po homeopatyczne krople na migrenę R-16 i zażywaj po 10 kropli z wodą co pół godziny.

Podatne gardło

Gardło jest bardzo wrażliwe na każdy rodzaj stresu, a szczególnie na niepokój czy strach. Objawia się to suchością, mimowolnym chrząkaniem, utrudnionymi połykaniem i mówieniem, a nawet atakiem skurczu. W drastycznych przypadkach możesz nawet na pewien czas stracić głos.

Pomóc może popijanie letniej wody, głębokie oddychanie, kąpiel połączona z inhalacją olejkiem eukaliptusowym. Do napełnionej wodą wanny dodaj 15 kropli olejku. Przyjmuj duże dawki wapna i magnezu oraz witamin z grupy B. Zanik głosu wymaga leczenia farmakologicznego.

Sztywny kark

Stres powoduje niezależny od naszej woli skurcz mięśni. Już sama praca w stałej pozycji, najczęściej siedzącej, wymagająca unieruchomienia głowy jest stresem dla mięśni. Kiedy do tego dojdą nieprzyjemne emocje, to sztywność karku, barków i ramion nasila się. Pomóc może wszystko co relaksuje, a więc masaż relaksacyjny, gimnastyka tzw. Ułożeniowa, gorąca kąpiel lub naprzemienny gorący i zimny natrysk.

Spróbuj położyć się na plecach z odwiedzionymi na boki rękami, zamknąć oczy i wykonywać głębokie wdechy nosem, a wydechy ustami. Możesz też w pozycji stojącej naprzemiennie zaciskać pięści i rozprostowywać dłonie z jednoczesnym ruchem strzepywania rękami. Pomóc również mogą krążenia głową w seriach po pięć w lewo i prawo.

Pamiętaj o noszeniu głowy na tzw. wysokiej szyi, nie pochylaj jej za bardzo do przodu, bo napniesz mięśnie karku. Unikaj garbienia się. Zainteresuj się także jogą, która jest jedną z najlepszych metod odreagowania stresu.

Bezpośrednią przyczyną skurczów i bólów mięśni jest utrudniony pod wpływem stresu przepływ krwi, dlatego pomóc mogą homeopatyczne krople R-63, które przy silnych dolegliwościach zażywaj po 10 kropli co godzinę.

Zestresowany brzuch

Stan psychiczny człowieka wpływa w sposób istotny na przewód pokarmowy. Dlatego napięcia nerwowe powodują wszelkiego rodzaju dolegliwości trawienne, a nawet wrzody żołądka i dwunastnicy.

Reakcje na stres mogą być bardzo różne: biegunka, zespół jelita drażliwego, zaparcia, odbijanie, nieprzyjemny zapach z ust, bóle w obrębie brzucha. Wyodrębniono nawet jednostkę chorobową zwaną nerwicą przewodu pokarmowego, która objawia się wymienionymi dolegliwościami, ale badania chorego nie stwierdzają żadnych nieprawidłowości organicznych.

Przy skłonności do zaburzeń jelitowych, szczególnie zadbaj o prawidłowe odżywianie w czasie stresujących dni. Jedz regularnie, ogranicz spożywanie alkoholu i kawy, pij dużo wody. Wysypiaj się i wygospodaruj czas na spacery. Przed snem możesz wypić filiżankę herbatki z melisy. Bardzo pomocne są też ćwiczenia oddechowe, które regulują ruchy jelit.


Problemowa skóra

Na skórze odbija się przede wszystkim stres działający przewlekle. Gdy się czymś martwimy, napinamy niektóre mięśnie i pojawiają się zmarszczki, a potem bruzdy. Zestresowani nie śpimy dobrze, pojawiają się więc cienie i obrzęki w okolicy oczu.

Skóra przybiera niezdrowy, szarawy odcień. Jeśli masz suchą skórę, może ona zacząć się łuszczyć. Przy skórze tłustej łojotok jeszcze bardziej się nasila i pojawiają się zmiany trądzikowe. W takiej sytuacji mogą pomóc odpowiednie, hypoalergiczne kosmetyki, które złagodzą podrażnienia, dobrze nawilżą skórę i dostarczą jej witamin, przede wszystkim C i E, np. dermokosmetyki na bazie wód termalnych - radzi dr Pura.

Możesz częściowo uodpornić skórę na stres, dostarczając jej kwasów tłuszczowych omega 3. Mogą to być dwie kapsułki oleju z nasion wiesiołka zażywane dwa razy dziennie albo dwie kapsułki oleju z nasion ogórecznika przyjmowane raz dziennie podczas posiłku.

Jeżeli na kryzysowe sytuacje reagujesz egzemą, sięgnij po homeopatyczne krople przeciw wypryskom R-23 i zażyj jednorazowo 10 kropli pół godziny przed posiłkiem. Dawkę możesz powtórzyć po dwóch tygodniach.

08.06.2009

foto:istockphoto.com