Pięć metod na radzenie sobie ze stresem

Pięć metod na radzenie sobie ze stresem

Jeżeli często jesteś rozdrażniona, cięgle czujesz się zmęczona i  często się przeziębiasz, zastanów się, czy dobrze radzisz sobie ze stresem. Oto proste sposoby, by pozbyć się tego napięcia.
 
Czym jest stres? Najczęściej rozumie się stres za Lazarusem i Folkman jako relację między osobą, a sytuacją, która oceniana jest przez tą osobę, jako przekraczająca jej możliwości. Tak więc na identyczny stresor czyli sytuację wywołującą stres, różne osoby, mogą reagować w odmienny sposób. Wizyta u dentysty u jednej osoby wywoła natychmiastową falę zimnego potu, podczas gdy ktoś inny odbierze ją zupełnie obojętnie. To w jaki sposób zareagujemy na określone zdarzenie, zależy  także od naszych umiejętności radzenia sobie ze stresem.  

Pamiętaj:

- stres ujmuje się jako relację między osobą, a sytuacją;
- ten sam stresor może wzbudzać u różnych osób inny poziom stresu;
- jeżeli umiesz efektywnie walczyć ze stresem, mniej sytuacji będzie cię spinać.

Oto kilka sposobów, które mogą pomóc  w walce ze stresem:

Identyfikacja stresorów

 Nie oszukujmy się, stresu nie da się uniknąć. Jeżeli przyjrzymy się bliżej naszemu codziennemu życiu, to z pewnością znajdziemy szereg rzeczy, które wywołują w nas napięcie. To może być poranny pośpiech, nadmiar pracy czy problemy z partnerem. Na część z tych sytuacji mamy jednak wpływ -  możemy tak zorganizować nasze życie, aby im zapobiegać. Jeśli co rano szukamy w pośpiechu kluczy, to pomyślmy nad stałym miejscem, w które moglibyśmy je odkładać. Pozwoli nam to na zaoszczędzenie sporo nerwów.

Ćwiczenia fizyczne

Sport w każdej postaci ma działanie rozluźniające i pozwala nam odreagować wszelkiego rodzaju napięcia. Możliwości jest wiele, dlatego łatwo znaleźć coś odpowiedniego dla siebie.

Techniki relaksacyjne

Rozluźniają ciało oraz często uczą właściwego sposobu oddychania. Jedną z takich metod jest joga, która polega na przyjmowaniu  pozycji, umożliwiających  rozluźnienie mięśni oraz  wyciszenie się. Inna to trening Jacobsona, który poprzez naprzemienne napinanie i rozluźnianie poszczególnych mięśni prowadzi do relaksacji całego ciała. Warto wypróbować także masaż.

Pozytywne myślenie

Pogoda ducha oraz poczucie humoru są nieocenionymi sposobami walki ze stresem, dlatego np. warto wybrać się do kina na  komedię. Ważny jest też sposób, w jaki  myślimy o sytuacji stresowej. Zamiast zastanawiać się nad skutkami potencjalnej porażki, lepiej skupić się nad korzyściami w przypadku sukcesu.

Rozmowa

Szczera rozmowa z kimś bliskim o naszych problemach jest dobrym sposobem  na uwolnienie nagromadzonych emocji. Może okazać się, że opinia drugiej osoby  pozwali nam również zdystansować się do naszego problemu.

Sprawdź co jest dla ciebie największym stresorem i spróbuj unikać go, a jeśli się nie da, to pamiętaj:
- ćwiczenia fizyczne oraz stosowanie technik relaksacyjnych świetnie uwalnia od nagromadzonego stresu
- bliskość oraz szczere rozmowy rozładowują emocje, a przy okazji dostarczają nam nieocenionych rad
- poczucie humoru wraz z pozytywnym myśleniem pozwala nam łagodniej przejść przez trudne sytuacje

08.06.2009

foto:istockphoto.com