Jak poradzić sobie ze stresem

Jak poradzić sobie ze stresem

O negatywnym działaniu stresu na nasz organizm powiedziano i napisano bardzo wiele. Aby bardziej obrazowo przedstawić to działanie odwołamy się do amerykańskich specjalistów w dziedzinie stresu, którzy twierdzą, że reakcja człowieka na stresującą sytuację podobna jest do szykującego się do startu samolotu .

W tym czasie wszystkie nasze najważniejsze organy wewnętrzne - serce, płuca, przewód pokarmowy, system naczyniowy, mózg - żeby przystosować się do nowej, ekstremalnej sytuacji, poddane są ogromnemu obciążeniu. Obecność stresu w naszym życiu wyraźnie widać również na zewnątrz - cera jest bardzo wrażliwa na wszelkiego rodzaju burze mające miejsce w naszym organizmie. Tłumaczy się to tym, że pod wpływem stresu uaktywniają się takie hormony jak adrenalina i kortyzon oraz wolne rodniki.

To właśnie one spowalniają proces tworzenia się kolagenu w skórze, zmniejszają przyswajalność witamin, mikroelementów i tlenu, niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania cery. W wyniku takich zmian hormonalnych cera bardzo traci na wyglądzie - staje się blado - ziemista, sucha, skłonna do wyprysków i alergii, traci sprężystość. Dlatego koniecznie musimy wypowiedzieć wojnę stresowi!

10 kroków do odzyskania spokoju

Sfera psychiki:

1. Zmień sposób myślenia - stres nie lubi pozytywnych myśli.

2. Pracuj nad swoją asertywnością - naucz się mówić ?nie".

3. Zarówno w pracy, jak i w domowych obowiązkach - duże przedsięwzięcia rozbijaj na małe i realizuj je małymi kroczkami.

4. Spotykaj się z przyjaciółmi, urządzaj małe święta na co dzień.

5. Nie przejmuj się opinią innych.

6. Naucz się odpoczywać - ustal dni (pory dnia), kiedy możesz zająć się jogą, ćwiczeniami rozciągającymi, jazdą na rowerze. Korzystaj ze słońca i spacerów.

7. Pozwól sobie czasem czuć się jak dziecko - spełniaj swoje zachcianki.

Sfera fizjologii:

1. Odżywiaj się prawidłowo. Statystyki wykazują, że 60% z nas ?zajada stres" czekoladą. Jest to dobre rozwiązanie, ale na dłuższa metę zajadanie się słodyczami ma bardzo negatywny wpływ na cerę, która na taką dietę może zareagować wysypką i nadmiernym wydzielaniem się tłuszczu. Bardzo dobrymi pomocnikami w walce ze stresem są złożone węglowodany, w które obfituje nieoczyszczony ryż oraz żytnia mąka grubo mielona. Nieocenione są również warzywa i owoce - zawierają dużo witamin i mikroelementów, no i oczywiście ryby - bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3, które dotychczas są uznawane za najbardziej aktywne elementy w walce ze stresem.

2. Wspomagaj się ziołami .Wśród nich najlepiej wpływają na dobry nastrój rozmaryn, imbir, lukrecja, melisa, dziurawiec, kozłek lekarski i żeń - szeń.

3. Uzupełnij dietę mikroelementami - magnezem, cynkiem, potasem. Te pierwiastki odgrywają istotną rolę w sytuacjach wymagających od nas dużego wysiłku oraz obfitujące w stresujące momenty.

Foto: Istockphoto.com