Jak powinna wyglądać wizytówka?

Jak powinna wyglądać wizytówka?

Niedługo zakładam własną firmę. Jak powinna wyglądać moja wizytówka?

Odpowiada Ewa Sawicka

autorka książki "Savoir-vivre. Podręcznik dobrych manier"

Dobra wizytówka ma trzy podstawowe cechy: jest czytelna, skromna i... nudna.

W dużych firmach jej wygląd jest taki sam dla wszystkich pracowników, a różnić się może jedynie jakością papieru, na jakim została wydrukowana.

Im wyższe stanowisko, tym jego jakość lepsza. Osoba zaczynająca działalność gospodarczą  o niewielkim jeszcze zasięgu powinna sprawić sobie wizytówki profesjonalne, tj. jak najbardziej trzymające się następujących zasad:

  • Zachowuje standardowy rozmiar (9 x 5 cm) i gramaturę papieru (280-300 g), bo łatwo umieścić ją w wizytowniku. Ma to walor praktyczny - wizytówkę w nietypowym rozmiarze łatwo zgubić, bo nie mieści się w przeznaczonym do teg etui.
  • Jest wydrukowana na papierze w białym kolorze, czarną czcionką. Dopuszczalne są inne ciemne kolory: ciemnoszary lub granatowy. Wybierajmy prosty krój pisma (za najbardziej klasyczny uchodzi „szeryfowy"). Kobiety, które stoją na czele firmy mogą wybrać łagodniejszy krój, ale muszą sobie odpowiedzieć na pytanie jak chcą być traktowane przez klientów i współpracowników. W ciągle jeszcze męskim świecie biznesu lepiej nie podkreślać swojej płci rozumianej jako uosobienie łagodności i ustępliwości. Bezpieczniej jest zachować powściągliwość nawet w tak drobnych wydawało by się sprawach jak wygląd wizytówki.
  • Zawiera wyłącznie niezbędne informacje, uszeregowane według ważności (wyznacza to miejsce na kartoniku oraz wielkość czcionki):
  1. w centrum, największą czcionką imię i nazwisko osoby, która się nią posługuje,
  2. poniżej mniejszą jej stanowisko służbowe,
  3. w lewym górnym rogu nazwę firmy (może być nim czytelne logo),
  4. najniżej najmniejszą czcionką w obu dolnych rogach adres i numery telefonów.

Jeśli podajemy na niej tylko numery telefonów, umieszczamy je w prawym dolnym rogu - gdy wybireamy podany na niej numer zwykle wizytówkę trzymamy w lewej ręce.

  • Jest zadrukowana tylko z jednej strony. Druga, pusta zarezerwowana jest na umieszczenie na niej drobnych informacji, np, o godzinach, w jakich można się z nami skontaktować lub dacie umówionego spotkania - tego typu informacje piszemy ręcznie, Elegancko jest posługiwać się w tym celu dobrym piórem.

Zdarzają się co prawda wizytówki dwustronne - w dwóch językach (po polsku i angielsku). Zwykle posługują się nimi osoby, które z racji swoich zajęć mają kontakty międzynarodowe. Taka oszczędność nie najlepiej jednak świadczy o jej posiadaczu. Znacznie taktowniej i praktyczniej jest dysponować dwoma kompletami wizytówek, co bywa przydatne, gdy na odwrocie musimy skreślić kilka słów lub podać dodatkowe informacje. Wybierając się za granicę, koniecznie zaopatrzmy się w wizytówki w języku gospodarzy - to zawsze robi dobre wrażenie. Uważajmy jednak, by nie popełnić błędów! Dotyczy to przede wszystkim innych niż europejskie języków i alfabetów.

  • informacje na niej są aktualne. Wszelkie poprawki (zmiana adresu, numeru telefonu, stanowiska) pisane odręcznie mogą być odebrane jako wyraz skąpstwa, złej kondycji firmy (musi oszczędzać nawet na wizytówkach) lub... nierzetelności. Małym kosztem (obecnie łatwo można wydrukować wizytówkę samemu, a i zlecenie tego nie jest zbyt kosztownym przedsięwzięciem).

08.05.2009

foto:istockphoto.com