Warszawski Festiwal Filmowy – sprawdź co warto obejrzeć
29 września, 2016WFF rusza już 7 października. Jak co roku organizatorzy przygotowali szereg pokazów filmowych produkcji z całego świata. Jeszcze przedpremierowo możemy obejrzeć najwspanialsze dzieła ze wszystkich zakątków świata. Ideą festiwalu jest przede wszystkim prezentowanie filmów spoza głównego nurtu, filmów jeszcze niedocenionych i zapoznanie warszawiaków z produkcjami, których nie zobaczą w dużych, mainstreamowych kinach. Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń na europejskiej mapie festiwalowej. Warszawski Festiwal Filmowy plasuje w się gronie największych wydarzeń kinowych zaraz obok Cannes, Wenecji, Berlina, Locarno, San Sebastian, Karlowch War, Tokio czy Moskwy.
Już ruszyła przedsprzedaż biletów. A co w tym roku warto obejrzeć podczas Warszawskiego Festiwalu Filmowego? Z obszernej listy filmów wybraliśmy kilka najlepiej zapowiadających się według nas premier.
Na tegorocznym festiwalu pojawiło się kilka świetnych animacji. Jedną z ciekawszych pozycji jest czesko-słowacka produkcja Mordercze historyjki (2016). Animacja miesza się tutaj z tradycyjną grą aktorską. Postacie stworzone w różnych technikach animacji grają na ekranie wraz z żywymi postaciami. Intrygujący styl wizualny przekracza gatunki i łączy szeroką gamę animacji z efektami specjalnymi. Mordercze historyjki to pełna czarnego humoru tragikomedia. Abstrakcyjne postaci z różnych światów i warstw społecznych przeżywają uniwersalne rozterki, zmagają się ze śmiercią, ideą bohaterstwa, dobra i zła. Niezwykle opowiedziana historia to perypetie miniaturowego profesora walczącego o prawa zwierząt, przygody niewiarygodnie głupiego rycerza nieudolnie walczącego ze smokiem i pary niekompetentnych morderców. A w to wszystko wmieszany jest jeszcze upersonifikowany, dziwnie podejrzany meksykański kaktus, odziedziczony po dziadku.
Kolejnym filmem, który warto zobaczyć podczas festiwalu jest niezwykły dokument w reżyserii Hermanna Vaske Denis Hooper: Uneasy rider (2016). Autotematyczny film o jednej z największych osobistości współczesnego kina, to opowieść o ogromnej pasji i człowieku owładniętym własnym talentem i miłością do kina i sztuki. Postać genialnego aktora, Denisa Hoopera, reżyser przedstawia nam oczami samego bohatera i jego przyjaciół. Historię gwiazdy Easy Ridera (1969), Czasu Apokalipsy (1979) czy Blue Velvet (1986) opowiadają nam jego przyjaciele związani z kinem. Oglądamy burzliwą karierę aktora w oczach Wima Wendersa, Isabelli Rossellini, Diane Kruger, Michaela Madsena, architekta Franka Gehry’ego, muzyka Krisa Kristoffersona i wielu innych. Śledzimy jego podróż od młodości na równinach Kansas, skąd pochodził, po niezwykłą karierę w samym Hollywood, a raczej na jego granicach. Poznajemy Hoopera jako uosobienie buntownika przeciw amerykańskiemu konformizmowi, który stworzył najlepsze kreacje w kultowych produkcjach amerykańskiego kina lat 70. i 80.
Na naszej liście znalazł się również film z sekcji festiwalowych odkryć. Estońskie Dni zamieszania (2016) są debiutem reżyserki najmłodszego pokolenia europejskich twórców. Triin Ruumet reżyseruje teledyski, filmy reklamowe i telewizyjne seriale. Jej pełnometrażowy debiut jest w pełni autorską produkcją, w której przedstawia historię współczesnego pokolenia dwudziestolatków z perspektywy lat 90-tych. Do szpiku współczesne mentalnie postacie osadziła u schyłku XX wieku. Bohaterem opowieści jest 27-letni Allar, który spędza gorące lato ze swoimi rówieśnikami w małym estońskim miasteczku. Czas młodym ludziom upływa na zabawie zakrapianej alkoholem i samochodowych szaleństwach. Kiedy jedna z dzikich podróży, króla szos, kończy się wypadkiem, Allara dopadają refleksje na temat życia. Jednak ścieżka prowadząca do odpowiedzi na pytanie o sens życia jest kręta i pełna nieoczekiwanych zwrotów. Dni zamieszania to tragikomiczna podróż młodego człowieka w głąb siebie, poszukiwanie własnej tożsamości i nieodkrytej jeszcze moralności, przyćmionej dziecięcą beztroską.
Z sekcji pokazów specjalnych warto wybrać argentyńskiego Dziesiątego mężczyznę (2016) i hiszpańskich Facetów z jajami (2016).
Pierwszy z tytułów to film argentyńskiego twórcy o polsko-żydowskich korzeniach. Daniel Burman przedstawia nam historię Ariela, który uciekł z żydowskiej dzielnicy Buenos Aires, żeby osiągnąć sukces w Nowym Jorku. Mężczyzna prowadzi szczęśliwe życie w światowej stolicy sukcesu, kiedy pewnego dnia jego ojciec wzywa go na pomoc. Ariel z żalem opuszcza Nowy Jork i wraca do domu. Na miejscu nie zastaje ojca, otrzymuje od niego jedynie telefonicznie polecenia i kolejne zadania do wykonania. Poznaje wówczas wolontariuszkę pracująca w organizacji ojca, Evę, kobietę silną i niezależną. To ona zainspiruje Ariela, by pochylił się nad swoimi żydowskimi korzeniami, które niegdyś poróżniły go z ojcem.
Faceci z jajami to z kolei hiszpańska wizja męskości według Diego Galána. Reżyser, wieloletni dyrektor festiwalu w San Sebastian, zabiera nas w pełną odważnego humoru podróż, śladami hiszpańskiego macho. Przyglądamy się z bliska ewolucji hiszpańskiej męskości od czasów wojskowej dyktatury, aż do momentu, kiedy macho stał się seksualnym maniakiem uganiającym się za dziewczynami, zwłaszcza egzotycznymi w południowych krajach, turystkami ze Szwecji. A wszystko to pokazane we fragmentach ponad 200 hiszpańskich filmów z ostatnich 70 lat.
Na koniec jeszcze jedna produkcja naszych sąsiadów. Czesko-słowacki film Jana Hřebejka, Nauczycielka (2016) to fabuła osadzona w burzliwych historycznie latach 80. Reżyser przedstawia nam historię nauczycielki oskarżonej o nadużycia i wykorzystywanie dzieci dla własnych, osobistych korzyści. Mistrz czeskiego kina obrazuje siłę władzy, korupcji i ludzkiej kalkulacji przez metaforę bezpodstawnych i śmiesznych oskarżeń wobec niczemu winnej miłej starszej pani. W społeczeństwie układów, lojalności wobec wzajemnych korzyści i zmowy milczenia nikt nie chce wyłamać się ze schematów i pomóc poczciwej pani Drazděchovej.
Wśród naszych propozycji znalazł się zaledwie ułamek prezentowanych podczas filmowego tygodnia produkcji. Wszystkie premiery zapowiadają się niezwykle ciekawie a organizatorzy proponują nam zachwycającą podróż przez współczesne kino. Oczekujemy z niecierpliwością na nadchodzące premiery.
Opracowanie: Maja Nowakowska