Dlaczego warto uprawiać jogę jesienią?

Dlaczego warto uprawiać jogę jesienią?

Instagram/ @yoga

Joga to nie tylko sekwencja ćwiczeń, której towarzyszą prawidłowy oddech i maksymalna koncentracja. To także sposób życia. Praktyka, która rozciąga ciało, ale i co za tym idzie, umysł. Zwiększa samoświadomość i poprawia samopoczucie. Jej uprawianie jest szczególnie ważne jesienią, kiedy za oknem deszcz i słota. Ograniczona ilość promieni słonecznych wpływa na spadek poziomu melatoniny i zmniejszenie produkcji witaminy D, co wywołuje senność, zmęczenie, a nawet wzmaga depresję. Jesień to także pora, by uprawiać sport i zachować figurę, ale o wytrwałość ciężko. By ćwiczyć na powietrzu, należy przełamać niechęć przez zimnem oraz wilgocią. Joga to idealne rozwiązanie dla tych, którzy pragną uprawiać sport w domowym zaciszu, zarówno indywidualnie, jak i grupowo.

Ashtanga joga – dlaczego warto uprawiać jesienią

Ashtanga joga to najintensywniejsza z form; dynamiczna sekwencja rozpoczynająca się Powitaniem Słońca, ma na celu rozgrzanie ciała, pobudzenie krążenia i zrzucenie zbędnych kilogramów. Praktyka joginów tak naprawdę składa się z 3 etapów: ćwiczeń (ruch), oddechu i relaksu (medytacja). Dzięki trenowaniu poszczególnych pozycji w prawidłowej kolejności (tzw. asan), stymulujemy układ hormonalny i immunologiczny, wzmacniamy ciało i redukujemy napięcie oraz sztywność ciała, spowodowane przepracowaniem, stresem oraz nieprawidłową postawą. W ten sposób odżywiamy siebie od wewnątrz: zarówno mięśnie, serce, jak i psychikę. Za sprawą praktyk oddechu oraz medytacji, wpadamy w stan głębokiego relaksu, który działa jak domowe SPA. Joga to naturalne lekarstwo. Regenerujemy ciało oraz pozbywamy się jesiennych symptomów wyczerpania i uczucia zmęczenia.

Zalety jogi praktykowanej jesienią

Ruch oraz ćwiczenia to najlepszy sposób na walkę z jesienną chandrą. Sezonowa aura nie sprzyja pogodnemu samopoczuciu oraz zdrowiu, tutaj trzeba szczególnych miłośników angielskiej pogody. Dlatego tak istotne jest motywowanie siebie i kultywowanie aktywności fizycznej. Przez brak słońca, jesteśmy bardziej podatni na rozdrażnienie oraz niepokój. Zajęcia z jogi mają zbawienny wpływ na nasze zdrowie i działają niczym naturalny doktor. Wyzwalają z nas hormony szczęścia, oczyszczają organizm, wykazują właściwości detoksujące oraz uwalniają organizm z napięć i negatywnych myśli. Joga ponadto poprawia nastrój, pamięć oraz koncentrację. Działa niezwykle motywująco i tonizująco dla organizmu oraz psychiki. Uprawiaj jogę i ciesz się dobrym samopoczuciem jesienią !


Opracowanie: Ilona Jaworska

Sprawdź też:

Co to jest Ajurweda?
5 powodów, dla których warto pić wodę z cytryną
Jak dbać o cerę naczynkową jesienią?