Zdrowe przekąski

Zdrowe przekąski

W ciągu dnia zjadamy średnio trzy posiłki główne. I teoretycznie powinno to wystarczyć. Teoretycznie... Mało kto obywa się w ciągu dnia bez małych przekąsek. A już szczególnie nie maluchy, które zdaje się przekąski czasem wolą od obiadów. Zatem jaka powinna być zdrowa przekąska?

Przekąski to wbrew pozorom ważny element naszego codziennego pożywienia. Dlatego warto pamiętać o tym, by były one urozmaicone i pochodziły z różnych grup pokarmowych.

Owoce. To najlepszy przykład zdrowej przekąski. Dziecko powinno zjadać dwie porcje owoców dziennie. Podawaj dziecku to co lubi - jabłka, mandarynki, pomarańcze, gruszki. Nie koniecznie muszą to być owoce świeże - mogą być z puszki lub sok naturalny. Z pewnością każdy maluch rozsmakuje się w sałatkach owocowych z odrobiną bitej śmietany. Nie zapominajmy również o owocach suszonych (rodzynkach, morelach, śliwkach i innych) - są nie tylko smaczne, ale stanowią bardzo dobre źródło witamin. Do owoców suszonych warto dodać mieszankę różnych gatunków orzechów (oczywiście pod warunkiem, że dziecko nie jest na nie uczulone).

Warzywa. Jeśli będziesz podawała dziecku warzywa w ramach przekąski, z całą pewnością uda ci się trzymać zaleceń dietetyków, mówiących, że warzywa powinny być spożywane przez dzieci trzy razy dziennie. Jak zachęcić malca do warzyw? Świeże bądź ugotowane - pokrój w paseczki, plasterki, ułóż fantazyjnie na dużym talerzu (w kształcie słoneczka lub stworka) i dodaj doń miseczkę delikatnego dipu.

Zboża. Jak wiemy, produkty zbożowe stanowią podstawę piramidy zdrowego żywienia, zatem powinny być spożywane jak najczęściej. Mogą być również wspaniałą przekąską. Dzieci lubią produkty chrupiące, warto zatem z tego skorzystać i zaproponować malcu pieczywo chrupkie na bazie grahamu lub ryżu z plastrami pomidora lub ogórka. Warto pamiętać również o płatkach różnego rodzaju - nadają się nie tylko na śniadanie.

Mleko i jego przetwory. Pyszną i zdrową przekąską będzie koktajl mleczny z owocami. I wcale nie musimy czekać do lata, kiedy się pojawią truskawki, maliny, jagody i inne dary lata. Do koktajlu można równie dobrze wykorzystać owoce mrożone. Dobrym pomysłem na przekąskę jest również jogurt czy serek z dodatkiem musli i bakalii.

Słodycze. Wszyscy je lubimy i jednocześnie wiemy, że nie należy z nimi przesadzać. Warto sobie jednak uzmysłowić, że maluch po słodkiej przekąsce nie prędko nabierze apetytu do następnego posiłku. Chyba że pozwolisz mu się wyszaleć i "spalić" to, co zjadł.

Dobre pomysły:

Bomba energetyczna

Do miseczek wsyp: płatki owsiane, jęczmienne, otręby, płatki kukurydziane, ziarna słonecznika i dyni, rodzynki, orzechy (laskowe, włoskie), owoce kandyzowane/suszone jak morele, śliwki, figi, ananas, dorzuć dowolne owoce sezonowe - truskawki, jagody, maliny - pokrojoną brzoskwinię lub banana, zalej wszystko jogurtem naturalnym lub mlekiem, dodaj łyżeczkę miodu, wszystko wymieszaj.

Roladki z soczewicą

Ugotuj brązową soczewicę, tak, aby się rozgotowała na purée, następnie przypraw ją sosem sojowym i zarumienioną na patelni cebulką. Gotowym farszem posmaruj zimne naleśniki lub płaty tortilli, zwiń i pokrój w kawałki na jeden kęs.

Czosnkowe bułeczki

Pokrój bagietkę na małe kromki, polej lekko oliwą z oliwek, wyciśnij na wierzch czosnek i posyp tartym serem- możesz też posypać ulubionymi ziołami czy nakryć plasterkiem szynki; wstaw do piekarnika aż się zarumienią. Podawaj z papryką i oliwkami.

Jabłka w karmelu

Przygotuj cztery nieduże jabłka, cztery drewniane patyczki do lodów, szklankę brązowego cukru, dwie - trzy łyżki wody, łyżkę masła. Przygotowanie deseru zacznij od wbicia do jabłek patyczków od lodów. Roztop masło w rondelku, dodaj doń cukier i wodę. Gotuj przez 3-4 minuty cały czas mieszając, żeby karmel nie przywarł do dna rondla. Zdejmij z ognia. Obtaczaj jabłka w karmelu, aż będą nim dokładnie pokryte. Jeśli chcesz urozmaicić deser - obtocz jabłka również w pokruszonych orzechach lub sezamie.