Na dzień dobry - śniadanie

Na dzień dobry - śniadanie

Rola śniadania w naszym codziennych jadłospisie jest nie do przecenienia. Jak samochód potrzebuje dobrego paliwa, by móc wyruszyć w drogę, tak nasz organizm każdego ranka oczekuje zastrzyku energii w postaci pożywnego posiłku, by rozpocząć nowy dzień.

To szczególnie istotne w przypadku ruchliwych, rozwijających się przedszkolaków. Kiedy dziecko idzie do przedszkola, staje się bardziej aktywne, niż do tej pory. Dlatego regularnie musi jadać zrównoważone wartościowe posiłki cztery razy dziennie, w tym koniecznie - śniadanie

Śniadanie jest najważniejsze

Wielu z nas lekceważy ten posiłek - "bez śniadania można funkcjonować", zastępując go kawą (na szczęście nie w przypadku dzieci), sokiem lub niczym. A tymczasem to od niego zaczyna się nasz dzień. Jeśli go brakuje, zakłócamy prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Jedzenie posiłku przed wyjściem z domu to nie tylko kwestia prawidłowego nawyku. Badania naukowe potwierdzają, że śniadanie pełni niebagatelną rolę w organizmie. Pomaga skoncentrować się i utrzymać dobry nastrój na cały dzień, uniknąć rozdrażnienia i zadbać o odporność malca. To dzięki niemu nie czujemy się ospali i mamy siłę na każdą pracę. Zaś brak śniadania powoduje wystąpienie deficytu składników odżywczych, który trudno jest, szczególnie dziecku, "nadrobić" w ciągu dnia, gdyż nasze pociechy nie są w stanie zjeść dużych, jednorazowych porcji w ciągu dnia.

Co na śniadanie?

Pierwszy posiłek po dziesięciogodzinnym śnie powinien być lekki i jednocześnie na tyle pożywny, by dostarczyć maluchowi odpowiedniej dawki energii. Każdy nasz posiłek powinien być zrównoważony, a to oznacza, że muszą w nim znaleźć się produkty z różnych grup żywnościowych: pieczywo, nabiał, mięso (ryby, jaja), warzywa, owoce a także tłuszcze (masło, margaryna lub olej). Zastępuj produkty nielubiane przez dziecko innymi, równie wartościowymi. Na przykład, jeśli maluch nie przepada za mlekiem, nie zmuszaj go do jego wypicia - zastąp je twarożkiem z dodatkiem świeżych owoców, miodu lub kanapką z żółtym serem. Pamiętaj również o tym, że śniadanie to równie dobra pora na warzywa i owoce - są świetnym dodatkiem do kanapek, płatków i kasz.

5 łatwych sposobów na rodzinne śniadanie:

  1. Dawaj dobry przykład. Jeśli chcesz, by Twoje dziecko jadło śniadanie, jedz je i ty!
  2. Miej pod ręką gotowe produkty. Rano z reguły brakuje czasu na wszystko. Niektóre dania na śniadanie możesz przygotować wcześniej, jeszcze wieczorem poprzedniego dnia - twarożek z rzodkiewką i szczypiorkiem, płatki zbożowe (jęczmienne i owsiane) można ugotować zawczasu.
  3. Zadbaj o różnorodność. Jeśli dziecko nie ma ochoty na mleko, zaproponuj mu jogurt lub kakao. Pozwól, by maluch mógł wybierać to, na co ma największą ochotę.
  4. Wstań 10 minut wcześniej. Pozwoli to uniknąć tak nieprzyjemnego popędzania dziecka z rana. ?Łykanie" posiłku w pośpiechu spowoduje, że wasze organizmy niewiele skorzystają z dobrodziejstw śniadania.
  5. Wyjście awaryjne. Czasami śniadanie poza domem to lepsze rozwiązanie, niż jego brak bądź poranna nerwówka. Jeśli czasem zjesz pierwszy posiłek w pracy, a dziecko w przedszkolu - świat się nie zawali.

Susanne Tucker/ Dreamstime.com