Mały przegląd ryb

Mały przegląd ryb

Izabela Domańska, specjalista dietetyki i zywienia człowieka

Ze względu na ilość tłuszczu możemy podzielić ryby na:

  • chude: dorsz, mintaj, morszczuk, pstrąg strumieniowy, sandacz, okoń, sandacz, szczupak
  • średnio tłuste: brzana, karmazyn, karaś, karp, leszcz, lin, płoć, pstrąg, sieja, sielawa, świnka, flądra
  • tłuste: węgorz, łosoś, śledź, makrela, tuńczyk, pstrąg tęczowy, panga, sardynka, cesta, halibut, troć, szprot

Mimo, iż pewne gatunki ryb zawierają więcej tłuszczu, należy się z tego tylko cieszyć, gdyż jest to tłuszcz z dużą zawartością niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, do których należą kwasy z rodziny ?-3 (najwięcej łosoś, sardela, sardynki, makrela, pstrąg, tuńczyk, dorsz) potrzebnych dla prawidłowego rozwoju dziecka. W diecie dziecka powinny pojawiać się tłuste ryby, najlepiej, jeśli będą naprzemiennie spożywane z rybami chudymi.

Ryby ościste: leszcz, płoć, śledzie, karp, turbot, flądra, krąp, świnka, szczupak.

Ryby mało ościste i bez ości: mintaj, panga, grenada, kergulena, sola (dobrze odchodzą ości), węgorz, halibut, morszczuk, tuńczyk, łosoś, makrela, dorsz.

Ryby słodkowodne są delikatniejsze w smaku, aniżeli morskie, mają przyjemniejszy zapach, ale w większości przypadków są bardziej ościste.

Ryby słodkowodne to: amur, karaś, karp, leszcz, lin, łosoś, miętus, okoń, panga, płoć, pstrąg, sandacz, sieja, sum, szczupak, tilapia, tołpyga, węgorz.

Ryby morskie: dorsz, grenadier, halibut, łosoś, flądra, makrela, mintaj, morszczuk, sardynka, sola, szprot, śledź, tuńczyk, błękitek.

Zobacz też:

ryby