Dieta tancerki

Dieta tancerki

Taniec wymaga przestrzegania odpowiedniej diety. Tancerka musi zachować sylwetkę, jednocześnie dostarczając organizmowi  niezbędnych do tańca kalorii i protein.

W diecie tancerzy niezbędna jest równowaga między węglowodanami, tłuszczami i białkami oraz różnorodność posiłków.

Jednak intensywny wysiłek fizyczny wiąże się z większym zapotrzebowaniem kalorycznym.

Pożywienie tancerza składać się powinno z:

  • 15% białek
  • 30% lipidów
  • 50-55 % cukrów.

    * Musi w nim być zachowana odpowiednia proporcja tłuszczów roślinnych do zwierzęcych.
    * Cukry proste nie mogą przekroczyć 10% wartości eneretycznej diety.
    * Należy jeść trzy posiłki, czyli duże śniadanie, obiad i kolację oraz ewentualnie podwieczorek.
    * Należy pić dużo płynów (2 litry dziennie).   

 

Ile witamin?

Praca mięśni wymaga większej ilości witamin z grupy B i C.

Witamina B1 ( makarony, ryż, chleb, kiełki zbożowe) jest niezbędna do przemiany tłuszczów w energię. Przy niedoborach tej witaminy dodatek drożdży piwnych do diety powinien te braki usupełnić.

Inne witaminy z grupy B (B2, B3, B5, B6) uczestniczą w przemianie lipidów i protein w energię. Masz ich w organiźmie wystarczającą ilość, jeśli Twoje pożywienie jest zrównoważone.

Wegetarianie mają braki witaminy B2.

Witamina C przyspiesza wchłanianie żelaza, pozwala walczyć z chłodem i wspomaga odnowę tkankową. Dziennie wystarczą 2-3 owoce bogate w tę witaminę.


Ile minerałów?

Tancerki muszą otrzymywać w pożywieniu więcej żelaza niż tancerze. Dlatego też, jeśli dużo tańczysz, dodaj do swojego jadłospisu suszone owoce, wątróbkę, jajka.

Podobnie jest z wapniem, którego często brakuje kobietom. Twoje zapotrzebowanie na ten minerał to co najmniej 900 mg dziennie. Jedz dużo nabiału - sery, jogurty, kefir.

Ile wody?

Jeśli tańczysz, pocisz się o wiele więcej. Zły bilans wodny organizmu to podstawowy wróg ludzi bardzo aktywnych fizycznie.

Pij od 1, 5 do 2 litrów wody dziennie. Więcej latem lub podczas intensywnych ćwiczeń. Nie pij żadnych napojów słodzonych. Pij, zanim poczujesz pragnienie.

Spragniona, nie zaczynaj tańczyć. Napij się 300-500 ml wody i odczekaj pół godziny.

Nie pij wody zimnej i silnie mineralizowanej. Wodę gazowaną pij po skończonym treningu.

Czego nie wolno?

Pamiętaj o przestrzeganiu kilku dodatkowych, ale bardzo ważnych zasad:

  • Nie jadaj w fast-foodach - jedzenie to powoduje otyłość. Dopuszczalne jest zjedzenie takiego posiłku raz w tygodniu,
    ale pod warunkiem, że frytki zastąpisz sałatką, a colę -  woda mineralną.
  • Nie stosuj diet odchudzających.
  • Jeśli tańczysz, musisz każdą dietę skonsultować z lekarzem. Diety pozbawią Cię witamin i minerałów. Musisz po prostu jadać regularnie i spożywać zrównoważone posiłki. Wysiłek fizyczny
    nie pozwoli Ci utyć.

02.05.2009

foto:istockphoto.com