Dieta oczyszczająca. Jadłospis na tydzień

Dieta oczyszczająca. Jadłospis na tydzień

Aby naprawić dotychczasowe zaniedbania dietetyczne i ustrzec się przed grożącymi nam chorobami, warto co jakiś czas stosować dietę oczyszczającą. Tygodniowa dieta oczyszczająca pomoże odzyskać siły witalne...

Anna Kłosińska
dyplomowany fizjolog żywienia, dietetyk, terapeuta. Autorka książki "Zdrowa kuchnia dla dzieci"

Oto przykładowy jadłospis tygodniowy. Stosując dietę oczyszczającą należy pamiętać o codziennym piciu wody mineralnej w ilości około 1.5l, rano - szklanka wody z sokiem z 1 cytryny.

Dzień 1:

Śniadanie: sok jabłkowo - buraczany, surówka z rzodkwi z jabłkiem i cytryną, herbatka imbirowa.

Obiad: zupa jarzynowa, bigos jarski, surówka z marchwi i jabłka.

Kolacja: brukselka gotowana na parze, pomidory z cebulką, grapefruit, herbatka imbirowa.

Dzień 2:

Śniadanie: sok z marchwi, surówka z selera i jabłka z dodatkiem soku z cytryny, sałatka z gotowanego buraka, cebuli, kwaszonego ogórka z dodatkiem soku z cytryny(na ciepło, herbata miętowa.

Obiad: zupa kapustna z warzywami, leczo jarskie, surówka z kiszonej kapusty, herbata owocowa, pieczone jabłko.

Kolacja: surówka z marchwi z jabłkiem, pory duszone (bez tłuszczu).

Dzień 3:

Śniadanie: rosół z warzyw (warzywa starte na grubej tarce w zupie), surówka z rzodkwi z jabłkiem i cytryną, pomidor z cebulą.

Obiad: zupa kapustna, gotowany na parze kalafior, surówka z porów z jabłkiem i sokiem z cytryny, ogórek kwaszony.

Kolacja: kapusta kwaszona duszona z cebulą jabłkiem, papryka, surówka z marchwi z sokiem z cytryny, herbata ziołowa.

Dzień 4:

Śniadanie: woda z cytryną, zdrowe śniadanie owocowe, humus, chleb pełnoziarnisty z miksełkiem ziołowym, rzodkiewką i szczypiorkiem, herbata owocowa.

Obiad: zupa rybna, zapiekanka z cukinii, sałatka z cykorii, jabłka z jogurtem, soczek jednodniowy.

Kolacja: jajecznica ze szczypiorkiem, pomidor z cebulką, herbata owocowa.

Dzień 5:

Śniadanie: sok marchewkowy, mus z dyni, cebulki i jabłka, ogórek kwaszony.

Obiad: zupa pomidorowa, leczo z warzyw, surówka z kwaszonej kapusty z marchewka i jabłkiem, graperuit.

Kolacja: brokuł gotowany na parze, surówka z marchewki z jabłkiem i imbirem, herbatka cynamonowa.

Dzień 6:

Śniadanie: sałatka z gotowanych buraków z cebula i ogórkiem kwaszonym (na ciepło), sok wielowarzywny świeży (lekko podgrzany) grapefruit.

Obiad: zupa ogórkowa czysta, gołąbki nadziewane warzywami, surówka z rzodkwi z jabłkiem i cytryną.

Kolacja: surówka z czerwonej kapusty z cebulą, jabłkiem, cytryną, jabłko duszone, herbatka imbirowa.

Dzień 7:

Śniadanie: surówka z marchewki i jabłka, zupa kapustna.

Obiad: sok pomidorowy na ciepło, kalafior gotowany na parze, surówka z selera z jabłkiem i cytryną.

Kolacja: surówka z buraków z cebulką, ogórkiem kwaszonym, jabłkiem, jabłko pieczone, herbatka korzenna.

Przejdź do przepisów >>>

Przepisy:

Sok z kiszonych buraków

Do kamiennego garnka wrzucić 1 kg obranych i pokrojonych w plastry buraków, zalać 2 l przegotowanej wody. Dodać 1 łyżkę soli szarej, 3 ząbki czosnku i zawiniętą w gazę skórkę chleba razowego. Garnek przykryć gazą i trzymać w ciepłym miejscu. Po 3 dniach wyjąć skórkę chleba, odcedzić i używać do picia lub do zupy.

Bigos jarski

Ugotować w małej ilości wody pokrojoną kapustę świeżą, 2 cebule i udusić na małym ogniu. Po 20 min dodać pokrojone 2kwaśne jabłka i 3 pomidory, liść laurowy, czosnek i jeszcze przez kilka minut dusić. Dodać natkę pietruszki. Przejdź do przepisu >>>

Leczo jarskie

Udusić w niewielkiej ilości pokrojoną cebulę, pokrojoną paprykę, kabaczek, pomidory, przyprawy (sól, czosnek, liść laurowy, ziele ang., pieprz).

Gołąbki jarskie

Sparzyć na parze liście kapusty, wypełnić farszem jarzynowym, a następnie zawinąć liście. W garnku z szerokim i grubym dnem ułożyć gołąbki, zalać wodą, dodając pod koniec gotowania posiekany czosnek oraz przetarte pomidory lub ok. pomidorowy. Przejdź do przepisu >>>

Farsz jarzynowy

Zetrzeć na grubej tarce: marchew, pietruszkę, seler. Pokroić w cienkie półplasterki cebulę, pora i ewentualnie cukinię. Udusić na wolnym ogniu z dodatkiem liścia laurowego, ziela ang. oraz oregano.

Więcej przepisów Anny Kłosińskiej >>>

Foto: Istockphoto.com