Cambridge - dieta ostatniej szansy

Cambridge - dieta ostatniej szansy

„Dietą ostatniej szansy" nazywana jest wymyślona i przetestowana przez brytyjskich naukowców dieta Cambridge. Wymaga dużego samozaparcia i dyscypliny. Ale za to obiecuje naprawdę zadawalające efekty.

Dieta Cambridge została opracowana i przetestowana klinicznie w 1970 roku przez naukowców z Cambridge w Wielkiej Brytanii. Była wtedy pierwszą na świecie dietą bardzo niskokaloryczną (dostarcza organizmowi miedzy 400 a 500 kcal. dziennie).

Adresowano ją przede wszystkim do takich osób, u których inne metody odchudzania wcześniej zawiodły. Składają się na nią gotowe posiłki (ok. 7 zł za jedna torebkę), które mogą stanowić jedyne źródło pożywienia. Można je też łączyć z jednym posiłkiem własnym.

Jej zaletą, obok obiecywane wysokiej skuteczności, jest to, że podobno nie prowokuje tzw. efektu jo-jo (czyli chudnięcia i tycia na przemian). Dzieje się tak dlatego, że w odróżnieniu od wielu innych, często bardzo jednostronnych diet niskokalorycznych, nie powoduje w organizmie deficytu białka, witamin i mikroelementów. A właśnie taki niedobór sprawia, że po zakończeniu diety, wygłodzony organizm stara się o gwałtowne zrekompensowanie ubytków (jest to tzw. syndrom „odpowiedzi głodowej").

Jak stosujemy dietę Cambridge?

Jeśli zdecydujesz się na stosowanie Diety Cambridge zastąpisz normalne pożywienie łączonymi z wodą proszkowanymi zupami i napojami, które dostarczają około 400 kcal. dziennie (dopuszczalna granica bezpieczeństwa dla zdrowia wynosi 330 kcal ).

Każdy z 3 ( lub 4 - dla wysokich kobiet i mężczyzn) posiłków zawiera 135 kcal. i ma zapewnić twojemu organizmowi 14 g. białka, 2.7 g. tłuszczów, 14.7 g. węglowodanów oraz 1/3 zalecanego, dziennego zapotrzebowania na witaminy i minerały.

Dietę Cambridge możesz stosować jako wyłączne źródło pożywienia lub w połączeniu z jednym normalnym posiłkiem, przy czym ten ostatni nie może zawierać węglowodanów ani cukru. Zalecane jest także spożywanie w tym czasie dużej ilości wody i niecukrzonych płynów. Alkohol będziesz musiała całkowicie wykluczyć.

Za optymalny czas stosowania diety Cambridge uznaje się 3 tygodnie. W pierwszym tygodniu twój organizm pozbędzie się nadmiaru wody (wtedy najprawdopodobniej zauważysz najwyższy ubytek wagi), w drugim powinnaś przestać odczuwać głód, a w trzecim utrwalają się efekty dwóch poprzednich. Przekroczenie zalecanego czasu należy skonsultować z lekarzem.

Dietę Cambridge może właściwie stosować każda zdrowa osoba, za wyjątkiem kobiet w ciąży, matek karmiących i dzieci oraz młodzieży w fazie wzrostu. Należy również zachować ostrożność w wypadku niektórych chorób układu krążenia lub trawiennego oraz nadciśnienia. Wtedy wymagana jest konsultacja z lekarzem.

Jak nie utyć po zakończeniu diety Cambridge?

Zakończenie diety Cambridge nie oznacza natychmiastowego powrotu do poprzedniej ilości pożywienia i liczby spożywanych kalorii. Chyba, że chcesz zniweczyć dopiero co uzyskane rezultaty. W pierwszym tygodniu powinnaś stosować niskokaloryczną dietę złożoną z 1000 kalorii.

W każdym następnym tygodniu możesz do niej dokładać kolejnych 200 kalorii dopóki nie zauważysz, że zaczynasz przybierać na wadze. W ten sposób ustalisz optymalną dla twojego organizmu dzienną liczbę kalorii, przy której utrzymujesz swoją sylwetkę w normie.

Przyjmuje się, że przyrost masy ciała o 2 kg (lub więcej) w jakimkolwiek okresie po odchudzaniu świadczy, że znowu wkraczamy w dodatni bilans energetyczny, co nakazuje skorygowanie dziennej wartości kalorycznej (- 200 kcal). Stosując się do powyższych wskazówek możesz liczyć na to, że po zakończeniu diety twoje wyrzeczenia nie pójdą na marne.   

27.05.2009

foto:istockphoto.com