Zimowa dieta dziecka

Zimowa dieta dziecka

Jak powinna się zmienić dieta, gdy za oknem mróz?

Mgr NINA JAKUBIK, dietetyk medyczny

Okres zimowy sprzyja obniżonej odporności. Zarówno dzieci, jak i dorośli są bardziej narażeni na rozwój chorób przezi ębieniowych i grypopodobnych. Dlatego też warto wiedzieć co robić, by wspomagać odporność własną i dziecka.

Urozmaicaj posiłki

Odżywianie, które ma nam zapewnić zdrowie i wysoki poziom odporności, przede wszystkim powinno charakteryzować się wysoką jakością, a więc być bogate w składniki odżywcze, witaminy i składniki mineralne. Nie wystarczy jeść tak, by nie czuć głodu. Konieczne jest zapewnienie odżywienia organizmu. Niedożywienie zawsze powoduje obniżenie odporności. Pamiętajmy jednak, że to nie sylwetka odzwierciedla stan odżywienia organizmu. Niejednokrotnie okazuje się bowiem, ze w organizmach osób otyłych stwierdza się znaczne niedobory pewnych składników. Zwracajmy zatem uwagę na to, by kupowane przez nas produkty żywnościowe były jak najbardziej świeże, jak najmniej przetworzone i pochodziły z pewnego źródła.

Warzywa to podstawa

Okres jesienno zimowy w polskiej diecie charakteryzuje się obniżoną ilością warzyw w codziennym jadłospisie. To olbrzymi błąd, ponieważ to właśnie one dostarczają do organizmu witaminy i składniki mineralne, niezbędne dla utrzymania wysokiej odporności. Dlatego dieta nie powinna w tym okresie znacząco różnić się pod tym względem od diety w innych porach roku. Osobom, które nie chcą korzystać z warzyw "szklarniowych" polecam kupowanie produktów mrożonych. Współczesne technologie mrożenia warzyw pozwalają na utrzymanie ich wysokiej wartości odżywczej. Warzywa takie z powodzeniem mogą być wykorzystywane jako składnik zup, sałatek, zapiekanek. Koniecznie pamiętajmy, że warzywa zawsze podajemy z niewielkim dodatkiem tłuszczu (ze względu na obecność witamin tłuszczo rozpuszczalnych A, E, D, K).

Pamiętaj o owocach

W codziennym jadłospisie dziecka koniecznie powinniśmy uwzględnić owoce. Na okres jesienno zimowy szczególnie polecam jabłka, banany, mandarynki. Dostarczają one witamin i wpływają na podwyższenie poziomu odporności.

Wykazano pozytywny wpływ pewnych aminokwasów egzogennych (a więc takich, które muszą być dostarczane z pożywieniem, ponieważ organizm nie jest w stanie sam ich wytwarzać) na poziom odporności.

Uzupełniaj białko

Ważne jest uwzględnienie w jadłospisie pełnowartościowego białka. Białko pełnowartościowe, to białko zwierzęce. Dlatego pamiętajmy, by dieta uwzględniała różnego rodzaju mięsa. Jedną z podstawowych zasad zdrowego odżywiania, o której musimy pamiętać także teraz, jest urozmaicenie. Dbajmy zatem o to, by różnorodność na stałe zagościła na naszych stołach. Pamiętajmy o wykorzystaniu zarówno mięsa białego, czerwonego, jak i ryb, w tworzeniu codziennego menu.

Foto: Dreamstime.com


  • Przeczytaj: