O czym mówią rysunki Twojego dziecka?

O czym mówią rysunki Twojego dziecka?

Dziecko, rysując to, co zna lub obserwuje wokół siebie, przelewa na kartkę papieru indywidualny, przetworzony przez siebie obraz świata. W tym obrazie wnikliwa mama i kochający tata dostrzegą coś znacznie więcej niż talent plastyczny lub jego brak.

Dostrzegą, jak widzi, jak czuje, co przeżywa ich córka i syn. Rzeczy lub osoby najważniejsze dla dziecka zawsze są umieszczone na pierwszym planie, nieproporcjonalnie duże w stosunku do innych narysowanych osób czy przedmiotów. Użyty kolor jest natomiast informacją o uczuciach dziecka. Dlatego warto bacznie studiować każdą pracę swojej pociechy.

Co można zobaczyć na rysunku dziecka?

Interpretując dziecięce rysunki, należy brać pod uwagę indywidualny rozwój dziecka, poziom opanowania przez nie warsztatu plastycznego i sytuację rodzinną, ważne wydarzenia w życiu dziecka, zdarzenia mogące mieć wpływ na wybór tematu. O wyborze tematu często decyduje właśnie to, na jakim etapie rozwoju znajduje się dziecko. Na
przykład dziewczynki w wieku 5-6 lat przeżywają tzw. okres altruistyczny i częstym motywem ich prac są zwierzęta czy pejzaże, zaś chłopcy w tym wieku pasjonują się tematyką batalistyczną, co również znajduje odzwierciedlenie w rysunkach. Jednak zdaniem Rose Fleck-Bangert - autorki poradnika "O czym mówią rysunki dzieci" - "można potraktować rysunek jak życie człowieka: czy jest on wypełniony, czy też pusty, czy przestrzeń została wykorzystana w odpowiedni sposób". Wypełniony obraz może ukazywać radość życia albo wyrażać jej pragnienie. Zapełnianie brzegów kartki można porównać z odgraniczaniem się, wahaniem, powściągliwością oraz częściowym tylko angażowaniem się. Wymazywanie i ścieranie mog
ą wskazywać na konflikty i niespełnione życzenia". Pamiętajmy jednak, że są to jedynie pewne hipotezy, które można sprawdzić w rozmowie z dzieckiem!

Na co zwrócić uwagę na rysunkach dziecka?
Łukasz Abramowicz, psycholog:

W diagnozie przeprowadzanej przez specjalistę psychologa prosi się najczęściej dziecko o narysowanie rodziny. Taki rysunek wykonany przez dziecko pozwala w bardzo dokładny sposób zdiagnozować, jak dziecko postrzega swoją rodzinę, jakie żywi uczucia wobec najbliższych, czy ma z czymś problem, jakie są jego najważniejsze cechy osobowości itp.

Należy pamiętać, że wszystkie podane poniżej interpretacje mają charakter jedynie hipotetyczny - właściwie przeprowadzona interpretacja powinna być dokonana przez wykwalifikowanego specjalistę psychologa i nie jest wiarygodna bez uwzględnienia informacji o sytuacji życiowej konkretnego dziecka, jego wieku itp. Oznacza to, że w pewnych okolicznościach taki sam lub bardzo podobny rysunek może zostać zinterpretowany jako świadczący o prawidłowym rozwoju, a w innych - o zakłóconym. Dlatego ważne jest, by rodzice sami nie wyciągali zbyt daleko idących wniosków, a jedynie - jeśli ich coś w rysunkach dziecka zaniepokoi - skonsultowali to ze specjalistą.

  • W jaki sposób dziecko posługuje się kredkami? Zazwyczaj, jeżeli dziecko prowadzi kredkę lekko dotykając nią podłoża i stawia delikatne kreski, świadczy to o zahamowaniach emocjonalnych, natomiast mocne dociskanie kredki do papieru mówi o przeżywanym napięciu emocjonalnym.
  • Jaka jest kolorystyka i kształt przedstawionych postaci? Kolory i kształty są odbiciem uczuć dziecka, rysunki utrzymane w jednej barwie mogą wyrażać smutek, dominacja kolorów czarnego i czerwonego wyraża agresję, kształty ostre, zwłaszcza rysowane mocno dociskaną kredką, mogą być wyrazem złości.
  • Co zajmuje centralne miejsce na rysunku, co jest po stronie lewej, a co po prawej? Miejsce centralne uznawane jest za najważniejsze, na przykład na rysunku rodziny zazwyczaj jest ono zarezerwowane dla najważniejszej osoby w rodzinie, po stonie lewej są umieszczane obiekty związane z przeszłości ą lub wobec których dziecko czuje się niepewnie, treści zawarte z prawej strony są częto związane z przyszłością, aktywnością lub złością.
  • Jakie uczucia wywołuje w Tobie konkretny obrazek? Jeśli używane przez malucha kolory lub postaci pojawiające się w pracach sprawiają przygnębiające wrażenie, może to oznaczać, że dziecko nie radzi sobie z jakimiś przykrymi wydarzeniami w swoim życiu.
  • Czy widzisz na rysunku coś nietypowego? Jeżeli na rysunkach pojawiają się nietypowe postaci albo zjawiska, warto porozmawiać o tym z dzieckiem, gdyż mogą one ujawniać jakieś trudne doświadczenia w jego życiu;
  • Czy jakiś temat często się powtarza? Powracający temat, zwłaszcza jakiś nietypowy, może świadczyć o nierozwiązanym (niezrozumianym), trwale powracającym problemie, który przeżywa maluch.