My chorobom dziękujemy!

My chorobom dziękujemy!

Dziecko za często choruje? Wiele z nas zastanawia się co zrobić, by to zmienić. Dajemy swym pociechom preparaty wzmacniające system immunologiczny. Czasami zapominamy, że układ odpornościowy wzmacniają lekkie infekcje. Przestrzegając kilku prostych i ważnych zasad możesz przyczynić się do tego, by twój smyk nabierał odporności:

Edyta Łańcuncewicz- Mazurkiewicz

Wietrzenie mieszkania

Pamiętaj o częstym wietrzeniu mieszkania, szczególnie przed snem. Optymalna temperatura to przedział 20-21°C. Ogrzewanie zmniejsza wilgotność powietrza, dlatego powinnaś pamiętać o odpowiednim nawilżeniu pomieszczenia. Otwierając okna kilka razy dziennie nawilżasz powietrze, a także usuwasz z pomieszczenia bakterie i zarazki.

Pamiętaj, że przebywanie w przesuszonym pomieszczeniu wysusza śluzówkę górnych dróg oddechowych. Na wysuszonej błonie śluzowej nosa i gardła rzęski wyłapujące bakterie i wirusy gorzej pracują, a to zwiększa ryzyko infekcji.

Możesz zakupić nawilżacz powietrza, ale musisz zwrócić uwagę, czy jesteś w stanie dobrze go czyścić. Ciepło i wilgoć sprzyja rozwijaniu się grzybni. Zamiast urządzenia nawilżającego możesz użyć kamionek z wodą przyczepianych do kaloryferów. Wykorzystanie kaloryfera jako suszarki do prania nie jest najlepszym rozwiązaniem. Proszek i płyny do płukania w czasie suszenia wydają zbyt intensywny zapach.

Sprzątanie

W pierwszym roku życia malec ćwiczy odporność poprzez kontakt z otaczającymi je zarazkami. Jeżeli dziecko nie jest alergikiem mającym napady duszności z powodu kurzu, nie staraj się, aby w domu panowały sterylne warunki. Jeżeli jego układ odpornościowy będzie miał kontakt z drobnoustrojami wcześniej, łatwiej dostosuje się do warunków panujących w przedszkolach czy żłobkach. Nie dezynfekuj zabawek malca, ale co jakiś czas umyj je w ciepłej wodzie z mydłem.

Spacery

Ruch na świeżym powietrzu poprawia apetyt, ułatwia zasypianie i uodparnia. Ważne jest, by wychodzić na spacery regularnie, niezależnie od pogody, zmienna aura pomoże ci zahartować malca. Pamiętaj, aby ubierać dziecko na cebulkę (wiele warstw) stosownie do pogody, nie do pory roku. Stosuj prostą zasadę. Jeżeli dziecko jeździ w wózku, ubieraj mu jedną warstwę więcej niż sobie. Jeżeli biega, ubieraj mu o jedną warstwę mniej niż sama zakładasz. Harcujący malec łatwiej się przegrzewa, a to grozi osłabieniem jego odporności.

Dieta

Najważniejsze, aby twój maluszek miał urozmaiconą dietę. W żłobkach i przedszkolach jadłospisy są konsultowane z dietetykami i podawane potrawy są urozmaicone. Jeżeli ty jesteś osobą komponującą posiłki, zadbaj o to, by wasza dieta była różnorodna. Podawaj dużo warzyw. Najlepiej na surowo, by zachowały w pełni swoje właściwości. Kupuj owoce sezonowe, a kiedy ich czas się skończy, korzystaj z mrożonek. Podawaj kasze, te gruboziarniste często maja najwięcej witamin i dobrze wpływają na układ pokarmowy. Jeśli twoje dziecko nie jest alergikiem, podawaj mu jogurty, sery, mleko. Wapń wzmocni kości a probiotyki (?dobre" bakterie) układ odpornościowy. Kupując wędliny dla malca, czytaj uważnie z czego są zrobione, lub przygotuj je sama. Podawaj jak najczęściej ryby, zawierają one kwasy omega-3, które dobrze działają na mózg i układ nerwowy (uwaga na ości!). Najzdrowsze są ryby morskie. Ważne w diecie są również bogate w żelazo jajka. Spośród tłuszczów podawaj zarówno te pochodzenia zwierzęcego (np. masło) jak i roślinnego (oliwa, olej lniany).

NASZ PRZEPIS:

Kup schab, umyj i natrzyj marynatą, zostaw na noc w lodówce. Można również nakłuć mięso przez środek i nadziać sparzoną suszoną śliwką kalifornijską. Zawiń w rękaw do pieczenia, połóż na blachę, wlej ok. 1cm wody, żeby parowała, wtedy mięso nie będzie suche. Piecz w piekarniku z termoobiegiem przez 1,5 h w temp. 180 stopni. I wędlina bez konserwantów gotowa. Połowę zamroź, będziesz miała na następny tydzień.

Higiena

Ucz swoją pociechę podstawowych zasad higieny. Mycia rączek po korzystaniu z nocniczka i przyjściu z placu zabaw. Zarazki najczęściej przenoszą się przez dotyk. Pamiętaj o tym, że chora osoba pozostawia zarazki na poręczy schodów i klamkach od drzwi. A wirus może być aktywny nawet przez całą dobę. Dlatego pilnuj, żeby malec, zanim umyje ręce w domu z mydłem, nie dotykał paluszkami buzi. Jeżeli dziecko nie ma AZS, kąp je regularnie.

Woda

Dzięki hartowaniu przyzwyczajasz dziecko do zmiany temperatury otoczenia. Latem pozwalaj biegać maluchowi po rosie. Niech skacze z tatą przez ?bałwany" z morskiej piany, chodźcie po mokrym piasku. Korzyść z pobytu nad morzem jest jeszcze jedna: morskie powietrze zawiera jod. Szczególnie dużo jest go w powietrzu podczas sztormu i po nim. Warto więc nawet w niepogodę jesienią i wiosną, w czapkach, rękawiczkach i ciepłych kurtkach udać się na długi spacer brzegiem morza. Morskie powietrze dobrze wpływa na dzieci chorujące na alergię oraz infekcje dróg oddechowych.

Emocje

Bardzo ważne dla malucha przyzwyczajonego do rutynowych czynności, jest łagodzenie silnych stresów. Pójście do przedszkola, żłobka, przeprowadzka, kłótnie między rodzicami, pojawienie się rodzeństwa mogą spowodować osłabienie odporności. Dlatego warto malca przygotować do zmian. Możesz opowiedzieć mu, co się będzie działo, uczestniczyć w adaptacjach, poczytać mu bajki, w których bohaterowie przeżywają nie znane dla malca sytuacje. Staraj się podtrzymywać w domu ciepłą atmosferę. Radośnie witajcie dzień. Zostaw sobie zawsze jakiś margines czasu, aby w czasie porannego przygotowania do wyjścia z domu niepotrzebnie nie wprowadzać napiętej atmosfery.

Sen

Bardzo ważna dla zdrowia malucha jest też odpowiednia ilość odpoczynku. Jeżeli malec będzie miał dużo wrażeń, a nie damy mu możliwości zregenerowania się w czasie drzemek, to po kilku dniach jego odporność może ulec obniżeniu. Czasami warto zamiast kolejnego wyjazdu z atrakcjami pójść na spacer do lasu, parku, dotlenić się, a później pozwolić dziecku dobrze się wyspać.

Szczepionka przeciwko grypie - "za" i "przeciw"

O tym, czy twój maluch powinien być zaszczepiony przeciwko grypie powinien zadecydować lekarz. Warto jednak zastanowić się nad wszystkimi "za" i "przeciw" szczepionki, bowiem nawet wśród lekarzy nie ma w tym temacie jednomyślności.

Za:

  • Grypa to niebezpieczna choroba zakaźna, a jej powikłania mogą być groźne dla zdrowia, a nawet życia dziecka.
  • Małe dzieci należą do grupy ryzyka szczególnie narażonej na wirus grypy.
  • Przebieg grypy u maluszków często jest bardzo ciężki.
  • Szczepionka będzie szczególnie chroniła dzieci które chorują bardzo często.
  • Warto zabezpieczyć szczepionką dziecko które chodzi do przedszkola i żłobka.

 

Przeciw:

  • Nie wiemy nic o negatywnych skutkach szczepionek, które mogą się pojawić nawet w odległej przyszłości.
  • Szczepionka nie daje stu procentowej ochrony. Epidemiolodzy są zdania, że liczba zachorowań wśród szczepionych osób spada tylko o 30 - 40%.
  • Szczepionki są podawane bez określania indywidualnego stopnia odporności pacjenta.
  • Nie można przewidzieć, jaki wirus zaatakuje w danym sezonie.