Dobieramy obuwie dla przedszkolaka

Dobieramy obuwie dla przedszkolaka

Dobierając obuwie dla dziecka w okresie intensywnego rozwoju ruchowego, jaki przypada na okres przedszkolny, oprócz kwestii estetycznych i praktycznych powinniśmy wziąć pod uwagę przede wszystkim względy zdrowotne

Halina Szczytnicka
lekarz rehabilitacji, chirurg dziecięcy

Stopa jest integralnie związana z postawą ciała rozumianą jako dynamiczny system funkcjonalny i podlega tym samym modyfikacjom rozwojowym, co postawa człowieka. To znaczy - realizuje dwie podstawowe funkcje: 1) utrzymuje ciało w pionie i 2) tak utrzymane przenosi do przodu w specyficznym dla naszego gatunku sposobie lokomocji - w mechanizmie chodu - dwunożnym, naprzemiennie symetrycznym. Spełnia więc dwa zadania jednocześnie - statyczne i dynamiczne. But powinien wspomagać stopę w realizacji tych zadań, uwzględniając jej niedoskonałości wynikające z okresu rozwojowego. Dobór odpowiednich butów dla dzieci jest bardzo ważny, gdyż złe obuwie zaburza prawidłowe działanie całego układu ruchu. A w przypadku malucha, który dopiero rozpoczyna naukę bycia istotą dwunożną, może spowodować trwałą modyfikację mechanizmów ruchowych krępujących postawę ciała i źle wpłynąć na jej późniejsze funkcjonowanie.

Dobre obuwie, to znaczy jakie?

Odpowiednio dobrane obuwie przedszkolaka powinno uwzględniać cechy postawy dziecka (tj. "słaby brzuch" i wyraźnie zaznaczoną lordozę lędźwiową, nieobecność wszystkich fizjologicznych krzywizn kręgosłupa, tzw. "plecy płaskie"). Należy pamiętać, że prawidłowe działanie układu ruchu wymaga globalnego zaangażowania ciała dziecka. Dlatego też maluch woli biegać, wspinać się, chodzić po schodach niż spacerować prowadzony za rękę. U małego dziecka mechanizmy statyczne (utrzymanie ciała w pionie) dominują nad dynamicznymi (ruch). Dobre buty dla dziecka powinny mieć:

  • szeroką podeszwę (poprawia poczucie bezpiecznego i stabilnego ruchu);
  • mały koturn (poprawia ustawienie miednicy i pracę brzucha, a przez to ułatwia odpowiednie uruchomienie obręczy barkowej);
  • cholewkę poniżej kostki (mechanizmy wyprostne - statyczne u dziecka i tak utrzymują kostkę w odpowiedniej pozycji, a dziecko, ucząc się prawidłowego działania układu ruchu, stopniowo zwiększa zakres pracy stawu skokowego, głównie w zakresie zgięcia grzbietowego stóp);
  • uniesiony i szeroki przednosek (w celu ułatwienia przetoczenia stopy, a więc i większego zaangażowania palców stóp);
  • miękką, elastyczną i sprężystą podeszwę (ułatwienie płynnego przetoczenia stopy);
  • rozmiar nieco większy od stopy, najlepiej o pół numeru (palce stopy małego dziecka są ustawione chwytnie, czyli zgięte podeszwowo, ale w trakcie odbicia podczas chodzenia pozornie się wydłużają);
  • stabilny, ale niezbyt sztywny zapiętek (pięta w poszczególnych fazach ruchu jest różnie obciążona).

Foto:Dreamstime.com